A nap izéje

‎"A titán forradalmi út nem habos kakaós uzsonnázással tarkított sétakocsikázás! Hanem egy diadalmasan száguldó gyorsvonat, ahol a mozdony acélos dübörgése elnyomja esendő gyomrunk korgását!"

Utolsó kommentek

"nézd legott Komédiának, s múlattatni fog. "

2011.12.19. 12:33 Harpi

Az ellenfél himnuszát éneklő válogatott: Menő vagy ciki?

Címkék: sport románia erdély jégkorong székely himnusz sportszerűség magyar himnusz

A történet alighanem ma már minden hírérzékeny magyar újságolvasó-internetező számára ismert. Páratlan botrányként tálalja a román sajtó, hogy a pénteken Csíkszeredában lejátszott román-magyar válogatott jégkorongmérkőzésen a román válogatott magyar nemzetiségű tagjai is a magyar Himnuszt énekelték. Legyünk pontosak: a 24 tagú román keretből 22-en. Merthogy imigyen fest vala a román hokiválogatott: 22 magyar, egy honosított ukrán és egy román nemzetiségű játékos. A botrány fergeteges, egyesek árulásról beszélnek, legutóbb pedig felvetődött, hogy megvonhatják a költségvetési támogatást a román hokiszövetségtől.

Innen, Budapestről, hazafias tettnek érződik ez a rebellió – Bukarestből nyilván másképpen. De azért, ha kicsinyég tárgyilagosabban szemléljük a dolgokat, óhatatlanul fölvetődik a kérdés: Vajon sportszerű tett volt a román válogatott játékosoktól címeres mezben némán hallgatni a saját államuk himnuszát, majd hangosan énekelni az ellenfél himnuszát? A számukra győztes meccs végén pedig (a románok 4–1-re nyertek), amúgy spontánul, a közönséggel együtt énekelni a Székely himnuszt, ami köztudottan a román állammal való szembenállás jelképe...

Most komolyan: Szerintetek ez menő vagy ciki?

296 komment · 3 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://napizeje.blog.hu/api/trackback/id/tr603475353

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Válasz a cigánykérdésre 2011.12.19. 18:01:41

Az elmúlt 22 év felzárkóztatási programjai kudarcba fulladtak. Hogyan segítsük elő ezután a romák társadalmi intergrációját?...

Trackback: Megint szlovák belügyekbe avatkozunk 2011.12.19. 17:47:44

Boldoghy úrtól elvették a szlovák állampolgárságot a magyar miatt, semmi baj, mostantól majd ide fizet adót és járulékot. Nálunk minden dolgos kézre, minden befizetett pénzre szükség van. "A magyar kormány felháborodással értesült arról, hogy - ...

Trackback: Orbán mögött meredező sztálinista zászlóerdő 2011.12.19. 17:46:49

Gyaláz-e nemzeti jelképet a miniszterelnök azzal, hogy a Rákosi-diktatúrát idéző péniszjelkép-dekorációt csináltatott a nemzeti lobogónkból?(A fidesztrollok kedvéért ezt mindjárt pontosítanám is: péniszjelkép, más szóval fallikus szimbólum alatt bármit...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

telegd 2011.12.19. 22:44:42

@Starlark: Örülnék annak, ha a magyar válogatott többsége románokból, vagy akár szlovákokból és horvátokból állna, mert ez azt jelentené, hogy nem 90 ezer négyzetkilométer Magyarország.

telegd 2011.12.19. 22:46:25

A nagyon nagyon megértő, a románok érzékenységét annyira szíven viselőktől kérdem, hogy tudják-e hogy kezelik például a katalánok a spanyol válogatottsági státuszt?

pharmacyli 2011.12.19. 22:46:44

Íme az elmaradt Román Himnusz szövege:

Ébredj fel, ó, román

Ébredj román, ébredj halotti álmodból,
Melybe sűlyesztettek barbár zsarnokok!
Most, vagy soha, teremts magadnak eljövendő sorsot,
Melynek kegyetlen ellenséged is meghajolni fog!

Most vagy soha, bizonyítsd be a világnak
Hogy még folyik a római vér ereidben
És hogy szívünkben még őrzünk büszkén egy nevet
Csaták győztesét, egy nevet: Traianus

Nézzétek ti dicsö árnyak: Mihály, István, Mátyás király
Román nemzet, a ti dédunokáitok,
Felfegyverkezve, a ti tüzetekkel ereinkben
Mind azt kiáltjuk "Élet szabadon, vagy halál!"

Papok kereszttel az élen! Hisz a had keresztény,
A mottó a szabadság, a cél szent,
Inkább meghalunk csatában, teljes glóriában,
Mint hogy újból rabszolgák legyünk régi földünkön.

Deșteaptă-te, române!

Deșteaptă-te, române, din somnul cel de moarte,
În care te-adânciră barbarii de tirani!
Acum ori niciodată croiește-ți altă soartă,
La care să se-nchine și cruzii tăi dușmani!

Acum ori niciodată să dăm dovezi în lume
Că-n aste mâni mai curge un sânge de roman,
Și că-n a noastre piepturi păstrăm cu fală-un nume
Triumfător în lupte, un nume de Traian!

Priviți, mărețe umbre, Mihai, Ștefan, Corvine,
Româna națiune, ai voștri strănepoți,
Cu brațele armate, cu focul vostru-n vine,
„Viață-n libertate ori moarte!” strigă toți.

Preoți, cu crucea-n frunte! căci oastea e creștină,
Deviza-i libertate și scopul ei preasfânt,
Murim mai bine-n luptă, cu glorie deplină,
Decât să fim sclavi iarăși în vechiul nost' pământ!

Pajszer Művek 2011.12.19. 22:51:01

Nem nagyon értem ezt. Elfoglalnak területeket, aztán azt várják, hogy az ott élő őslakosság azonosuljon velük? Mekkora pofátlanság már, hogy ŐK vannak felháborodva. I Nem kell megszállni más ország területét és akkor nem lesz ilyen probléma. :) Tessék szépen visszaadni és egy "román" sem fogja többé a magyar himnuszt énekelni. A pofám leszakad.

kunzoo 2011.12.19. 22:52:14

@A csótány is ember:

Ha antidemokratikus, civilizálatlan ország lenne, a székely srácok a közelébe sem kerülhettek volna a válogatottnak főleg nem ilyen arányban. Pampogunk itt, de a magyar Országgyűlés 20 év alatt nem oldotta meg a kisebbségek képviseletét, és mi dumálunk.

Egy másik blogon rámutattak, hogy az apanázs, szereplési lehetőség kell, de a himnusz nyasgem. Akkor utasítsák vissza a válogatottságot! Miért nem bírták elénekelni a románt IS? Egy rohadt szót nem szólhattak volna a románok.

DeadEnd · http://dend.blog.hu/ 2011.12.19. 22:54:53

@kunzoo: Ha ők ennyire nemzettudatos "ősrománok" akkor miért nem románokból áll a válogatott?
A magyarkodás ciki, de az eredményt hozzák?

kunzoo 2011.12.19. 22:57:51

@DeadEnd:

Valljuk be, ha kizárnák a magyarokat, akkor (és jogosan) felháborodnánk, hogy nemzetiségi alapon diszkriminálnak. Szerintem most majdnem szó szerint idézhetted a román ultranacionalisták vágyait. Az a győzelem ha dicső halált halunk a csatában?

telegd 2011.12.19. 22:57:56

@kunzoo: aki idióta az idióta.

kunzoo 2011.12.19. 22:59:53

@DeadEnd:

Maguk a székelyek is hol kint, hol bent vannak a magyar nemzethez képest, az erdélyi három nemzet a magyar, szász ÉS székely volt.
Ez is ciki ám!

telegd 2011.12.19. 23:00:34

A nemzetiségek képviselete egész más kérdés Romániában és más Magyaroszágon, a történelem és az arányok miatt.

telegd 2011.12.19. 23:01:45

@kunzoo: a nemzet rég nem azt jelentette amit ma.

telegd 2011.12.19. 23:04:05

Rövid kitérő, az akkori nemzetfogalom szerint román anyanyelvűként lehettél magyar nemes, és akkor magyar voltál, magyar anyanyelvű jobbágyként pedig nem.

kunzoo 2011.12.19. 23:04:42

@telegd:

Az arány csak mennyiségi, nem minőségi kérdés. lenne csak egyetlenegy képviselő, és máris egy csomó szelet kifogunk a nacionalista vitorlákból. Jó példával elöljárni??? Ugyan már! mi urak vagyunk!

HerrBürgermeister 2011.12.19. 23:05:54

Ne a meccs végén nemzetieskedjenek a hokisok. Menjenek haza, tartsanak egy bulit, ott énekelhetnek magyar himnuszt. Az sport volt, ne csináljanak politikát belőle!

fror83 2011.12.19. 23:16:13

Az egész ügy mutatja, hogy a román közvélemény 80 éve képtelen megemészteni azt a tényt, hogy Románia nem homogén nemzetállam - ahogy a magyar közvélemény sem nagyon tudta megemészteni Trianont.

A magyarországi németek, igen van himnuszuk, énekelhetik a német himnusz - már akik vannak még - nagy részüket elüldözték, hiába tekintették Magyarországot a hazájuknak...

A katalánok annyival könnyebb helyzetben vannak, hogy a spanyol himnuszt nem kell énekelniük - merthogy hivatalosan nincs szövege.

telegd 2011.12.19. 23:16:45

@HerrBürgermeister: Nem a hokisok csináltak politikát belőle, hanem a románok.

SPU 2011.12.19. 23:17:47

Harpi te nem vagy zsidó véletlenül mert akkor talàn még megérteném különben nagyon gáz amit irogatsz ennyire már ne legyél kozmopolita baszod.

Blogger Géza 2011.12.19. 23:24:44

@Mária: Mária, rajtad már röhögni sem lehet, annyira sötét vagy.

HerrBürgermeister 2011.12.19. 23:27:39

Sport szemszögéből nézve sportszerűtlen, románok szemszögéből botrány, innen nézve echte magyarok voltak. Lehet válogatni.

király vagyok 2011.12.19. 23:28:09

Rodhagyon megfele aki himnuszt énekel nemkell himnusz mindenki énekejen cigánydalt!
Román szlovák magyar cse ukrán mindenik egy dalt és nemkell himnusz nácijak!

HerrBürgermeister 2011.12.19. 23:38:44

@telegd: Tudom, már írtad magadról.

macipower 2011.12.19. 23:40:07

Ha vállalod, hogy a román (vagy bármilyen más ország) válogatottban játszol, akkor még ha magyar is vagy, akkor sem énekled az ellenfél himnuszát. Ha valami nem tetszik akkor nem kell a válogatottban játszani és kész.
Válogatottság pont arról szól, hogy az országod dicsőségéért játszol és nem az ellenféléért.

2011.12.19. 23:41:24

Ha belegondolunk, hogyan viszonyul a mindenkori román kormány a háború után ajándékba kapott nemzetiségekhez, akkor nincs mit csodálkozni. Én se tudnám számra venni a román himnuszt.

telegd 2011.12.19. 23:45:09

@macipower: de mi a baj azzal, ha énekled a másik ország himnuszát?

telegd 2011.12.19. 23:47:03

És az, hogy a románok ezen hőbörögnek az a megszokott kisebbségi komplexusuk.

Joe84 2011.12.19. 23:48:53

@macipower: De nekik Románia nem a hazájuk, csak egy ország, ahol jelenleg kénytelenek élni és ha válogatottak akarnak lenni, akkor csak a román válogatottban tudnak játszani.

Ez hülyeség, hogy ha vállalják, hogy válogatottak, akkor már románként kell viselkedniük, meg egy számukra idegen himnuszt énekelniük.
Ezt te sem gondolod komolyan. Ők ízig vérig magyarok és ha tehetnék, akkor a magyar válogatottban játszanának, de nem tehetik, ettől még nem kell elvenni tőlük azt a lehetőséget, hogy egy válogatott csapatban játszanak.

gabesz7004 2011.12.19. 23:56:37

@Qju: Melyik Himnusz is lett meggyalázva??

telegd 2011.12.19. 23:59:56

még egy gondolatsor: Romániában néhány évtizeddel ezelőtt nagyon sok magyar sportolót ért hátrányos megkülönböztetés nemzetisége miatt, arról ne is beszéljünk, hogy a sportlétesítmények fejlesztési láza azért elég rendesen elkerülte Székelyföldet (a csíki jégpalota vagy a székelyudvarhelyi sportcsarnok építése is egy külön történet, hogyan is sikerült.) Csak a nagyon kiemelkedő magyar sportolók kerültek olyan szintre, hogy nemzetközi szinten is bizonyíthassanak. A kiemelkedők hiába voltak jobbak mint a román társaik, őket elkaszálták. Rendszerváltás után pedig jött az, hogy rendszeresen azt a kérdést tették fel a románok a magyaroknak, hogy román-magyar meccsen te kinek szurkolsz? Ezek után semmi gond nincs a himnusz eléneklésével. Ha a románok nyolcvan év alatt nem tudták elérni azt, hogy ne ellenségként kezeljék a magyarokat, akiknek azért köszönhetnek egyet mást, akkor miért kéne egy magyar tisztelje ennek a mesterségesen létrehozott országnak a himnuszát?

gabesz7004 2011.12.20. 00:00:46

@kunzoo: Te hülye vagy! Azért nem énekelték a románt IS, mert nem tudják! S ez így van rendjén! MENŐ!!!

_tx_ 2011.12.20. 00:07:22

Itt nem azzal volt a románok baja, hogy elénekelték a magyar himnuszt, hanem azzal, hogy a román alatt csendben maradtak. És ez – fordított esetben, történelmi igazságtalanság ide vagy oda – engem is zavarna. Mert ha ők ennyire nem akarják vállalni a románságukat – és ez szívük joga – akkor miért a román nemzeti válogatott színeiben játszanak, többségében román adófizetők pénzén vett mezekben?

Minden tiszteletem a határontúli magyaroké az életösztönükért, hogy még magyarul beszélnek ma is, de az előremutató megoldás szerintem jelen esetben az lett volna, ha mindkét himnuszt eléneklik.

telegd 2011.12.20. 00:13:41

Ez a román adófizetők pénze miatti előremutató megoldás az már hatalmas vicc.

telegd 2011.12.20. 00:18:09

@_tx_: a románoknak az a baja, hogy a magyar himnuszt elénekelték. Néha az ilyen vélemények miatt az az érzésem, hogy a románok elcseszték, Magyarország rossz részét csatolták (némi segédlettel) magukhoz. Székelyföldet meg kellett volna hagyni, és Pestet csatolni Romániához:)

bög 2011.12.20. 00:21:08

@telegd: miért nem érdekel mások véleménye? Idiótázol jobbra-balra egy tisztán érzelmi kérdésben. Nem is akarsz belegondolni más nézőpontokba? A dolgok nem feketék vagy fehérek. Itt van például az én véleményem: Tökösnek tartom a magyar srácokat, imponál, hogy ezt meg merték csinálni, másik oldalról meg az átlag hokiszerető románt pofán köpték. Ő már nem fog ennek a csapatnak szurkolni, mint ahogy én se tudnék a helyében.

telegd 2011.12.20. 00:28:39

@bög: az átlag hokiszerető román azt hiszem soha nem szurkolt ennek a csapatnak.

telegd 2011.12.20. 00:31:03

Van egyébként olyan román vélemény is, hogy a lényeg az hogy Románia legyőzte Magyarországot. Feltette a kérdést, mi lett volna a jobb, ha teli torokból éneklik a himnuszt és kikapnak, vagy ha éneklik a magyar himnuszt és győznek?

telegd 2011.12.20. 00:32:39

Az idiótázás pedig amiatt van, hogy hadd ne mi törődjünk megint a románok érzékenységével. Képesek egyedül is feldolgozni ezt a traumát.

Neonknight 2011.12.20. 00:34:48

Pár évtizeddel ezelőtt nemzetközi sporteseményen láthattuk, hogy fekete amerikai sportolók a himnuszukat némán, öklüket az ég felé tartva hallgatták végig, így hívták fel a világ figyelmét a feketék ellen irányuló elnyomásra. Ma fekete elnökük van.
A romániai magyaroknak igazuk van, a földünket elvehetik, de a nemzeti identitást nem szabad feladni. Büszkék lehetünk rájuk.
Ez nem hőbörgés, nem feszültségszítás. Nem szabad némán tűrni, hogy elrománosítsanak egy nemzetet. Mi nem "sorstalanok" vagyunk, vagy "C-kategóriás állampolgárok", hogy úgy váltogassuk a hovatartozásunkat mint más a gatyáját.

telegd 2011.12.20. 00:37:14

Ha a románok olyan nagyon politikailag korrektek lennének, akkor a nemzeti ünnepük nem december 1. lenne.

telegd 2011.12.20. 00:39:58

És a himnuszuk sem vádolható szabadelvűséggel, egyáltalán nem az a "szeressük egymást gyerekek" csikidam nóta.

bög 2011.12.20. 00:43:49

@telegd: kifejezetten gáz az a himnusz, én is néztem.

Joe84 2011.12.20. 00:44:26

@_tx_: Miért a román válogatottban játszanak? Hát hol játszanak? Ők pillanatnyilag Romániában élnek, nem játszhatnak a magyar válogatottban, de ettől még nem kell románná válniuk, meg román himnuszt énekelniük.

Neonknight 2011.12.20. 00:45:00

@_tx_: Én nem szívesen hallanám olyan ember szájából a magyar Himnuszt, aki ugyanolyan könnyedén elénekli a románt is. A Himnusz egy nemzet dala, nem államhoz, hanem nemzetiséghez kötődik, jelentése van.
Lehet, hogy a román adófizetők pénze is benne van a mezükben, nem csak a romániai magyaroké, de a román állam sokkal többet akar tőlük elvenni mint amit bármennyi pénzzel kárpótolni lehetne: a nemzeti identitásukat.
A játékosok ezzel a gesztussal pont azt fejezték ki, hogy a nemzeti identitást sem pénzzel, sem erőszakkal nem fogják elvenni tőlük. Ők ott otthon vannak, a magyar állapmolgárságuktól a felmenőiket erőszakkal fosztották meg, joguk van hozzá, hogy olyan Himnuszt énekeljenek amilyen nemzetiségűnek vallják magukat. A román himnusz még Mátyás királyt is románnak tartja. Te elvárnád bármely magyartól, hogy ilyen himnuszt énekeljen?

telegd 2011.12.20. 00:52:32

@Neonknight: a román állam ma már nem akarja elvenni az identitást, bár az igaz, hogy a legtöbb román (pontosabban a románok többsége, statisztikai adatok szerint) még mindig nem rokonszenvez a magyarokkal. Az biztos, hogy ez a himnusz ügy nem használ a román-romániai magyar kapcsolatok szeretet-indexének, de néha szükség van ilyen gesztusokra is, ahhoz, hogy előre lehessen lépni.

hajdú 2011.12.20. 01:16:39

Kedves posztoló! Tényleg nem érted? Jártál már Székelyföldön? Ha még nem, akkor itt az ideje, hogy felkerekedj. Már ha tényleg érdekel.

Azoknak meg, akik szerint nem kéne román színekben játszaniuk: most akkor _romániaiak_ ők vagy sem? Mégis mit tehetnének? Hiszen ők az ország legjobbjai. És mivel tehetnek egyáltalán többet az elismerésért, mint egy olyan válogatottként, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy Románia nem csak a románoké, és Székelyföld nem a románoké? Bújjanak inkább el?

Budaifiú 2011.12.20. 01:42:21

A ciki az, hogy Magyarországon van ilyen bloger.

kancsal jocó 2011.12.20. 02:47:55

Természetesen menő és megható. Drága véreink!

Itt sokan felvetik a mi lenne fordított esetben. Hát engem nem zavarna ha a magyar csapatban játszó románok a román himnuszt énekelnék és utána becsülettel hajtanának a magyar csapat győzelméért. Akkor rágnék be ha sunyin szabotálnák a meccset és az ellenfél győzelméért dolgoznának, az valóban árulás lenne.
Akkor is kínosan érezném magam ha a román színekben játszó magyarok feküdnének le a magyarországi csapatnak. Hiába győznének így a mieink, ez nem lenne sportszerű.
De itt ugye pont nem ez történt, hanem magyar fiúk megnyerték Romániának a meccset.
Magyarország vesztett és mégis győzött. Soha rosszabb felállást.

barata 2011.12.20. 07:41:40

Magyarként azt mondom, menő. De jó lett volna ott lenni, amikor a közönség és mindkét csapat a Székely himnuszt énekli. Szőr a hátamon.

De. Miért is éneklik el a himnuszokat a meccs előtt? Ha ebbe belegondolunk, egy kicsit belekeveredhetünk a dologba. Mi az, hogy nemzeti válogatott? Vagy állami válogatottnak kéne hívni? Az államnak meg nemzetállamnak kéne lenni. Annak hát. Vagy mégse? Mintha egy kicsit bizonytalan lennék. A legjobb az lenne, ha a környékünkön mindenki magyar lenne. Nem hangzik ez egy kicsit hamiskásan?

töreki 2011.12.20. 08:17:05

@na__most__akkor:
Ideig-óráig fog így működni! Már ébredeznek a népek és véget vetnek ennek az agyament képződménynek!

Etniez 2011.12.20. 08:29:15

"Hétfő este a HSC Csíkszereda csapata MOL Liga-mérkőzésen Bukarestben játszott, a szervezők készültek is az esetleges botrányra, de a találkozó rendben lezajlott, a csíki csapat simán, 8-0-ra győzött.

A Krónika szerint azért a "szokásos", Ki a magyarokkal az országból!" jellegű bekiabálás ezúttal sem maradt el."

Ez a múlt héten történt. Felhívnám a figyelmet a "szokásos" szóra.

Azúrkék égbolt (törölt) 2011.12.20. 08:34:13

@Etniez: "azért a "szokásos", Ki a magyarokkal az országból!" jellegű bekiabálás ezúttal sem maradt el."

Teljesen egyetértek. Nagyon szép és jó szándékú, autonómiára való törekvéseket támogató bekiabálásokról van szó!
Ki a magyarokkal az országból, ezt szeretnénk mindannyian. Területtel, mindennek együtt végre elszakadni a bocskoros szőröstalpúaktól.

Etniez 2011.12.20. 08:40:35

Én nem is értem itt az embereket.

Magyarok élnek ott száz éve, erőszakkal elcsatolták őket. Ők úgy döntöttek, hogy vállalnak minden nehézséget és nem alkudnak meg: magyarok maradnak ellenséges környezetben.

Erre pár határon belüli magyar ekézi őket, hogy miért nem lesznek románok.
Hibáztatják erdélyi magyarokat, hogy nem olyan megalkuvóak, mint mint önmaguk. Fáj nektek, hogy ők tökösebbek, mint ti?

Mit érdekel titeket, hogy milyen himnuszt énekelnek? Egyáltalán milyen jogon bíráljátok őket? Nektek ebből mi károtok származik?

Látom Kádár még köztetek él. Ne hogy már mi szégyelljük Trianont. Mi annyit várunk, hogy hagyják az ottani magyarokat békén. Ott dolgoznak, oda fizetnek adót, határokat senki nem akarja átrendezni.
Magyarországon számtalan kisebbség él, mindegyik azt csinál amit akar. Én egy faluban élek, ahol van szlovák kisebbségi önkormányzat, stb. Van hogy szlovákul beszélnek előttem az utcán. Szlovákul intéznek ügyet. Stb.

Engem miért nem zavar ez? Románokat/szlovákokat miért zavarja?

Ébredjetek már fel, nem a magyarokkal van a gond a Kárpát-medencében. Mi sokkal toleránsabbak vagyunk, mint a szomszédaink.

csoko20 2011.12.20. 08:45:44

Mégis mit gondoltak a románok?!
Összeraknak egy csapatot, aminek a 90%-a magyar. Aztán hőbörögnek?

4karika 2011.12.20. 08:46:27

A posztíró egészen hülye, és tán halvány fogalma nincsen arról, milyen otthon, milyen ott magyarnak / székelynek lenni...
A fiúknak meg a helyén volt a szívűk, az igaz, és akkor is ugyanígy tettek volna, ha épp Bukarestben van a meccs.
Nem énekelni a rományok himnuszát, tűnhet úgy, hogy ez nem sportszerű. Nem is az. De amikor a sportra került a sor, akkor rendesen, becsületesen megverték a magyar válogatottat. Ennyi.
A himnusz éneklése érzelmi, identitásbeli kérdés. Ők nem románok, nem tartoznak Romániához, hanem romániai magyarok, akik a történelem viharai folytán most épp román fennhatóság alatt vannak. Amúgy ennek a történetnek volt előzménye is, december elsején. Meg nem gyalázták a román himnuszt, hallgatták tisztességgel. Azt énekelni, ami nem a tied, nem kötelező - miként azt sem, ami a tied, de ha belőled fakad, akkor énekelni fogod.

franko 2011.12.20. 08:47:38

TELJESEN EGYÉRTELMŰEN ciki és nagyon rossz fej dolog. Mondom ezt úgy, hogy egyébként teljes mellszélességgel támogatom a magyar autonómia törekvéseket, és megértem az ellenállást is, ami a múltbéli félelmekből táplákozik. Ez annyira egyszerű, ha nem vagyok lojáisak a román államhoz, rendben, de akkor NEM KELL annak válogatottjában versenyezi, tessék könnyített eljárással magyar állampolgárságot szerezni és a magyar válogatottban játszani.... EZ nem tökös, hanem ostoba buta indulatkeltés, ami végsősoron csak a magyargyűlöletet fűti, és közben meg sehová sem vezet. Egy válogatottban ők a román államot képviselik. Nagyon felbosszant a dolog magyarként is.

franko 2011.12.20. 08:50:05

Spanyolországnak is van himnusza és egy katalán nem a sajátját énekli, hanem a spanyolt. A román himnusz a román állam egyik szimbóluma. Gondoljátok el fordított helyzetben milyen botrány lenne ebből.. Na ne vicceljünk már magyarok! Nézzünk már néha mi is magunkba..

csillagkutya seven 2011.12.20. 08:52:04

Nekem nagyom szívet melengető érzés volt! Köszönöm Nekik!

4karika 2011.12.20. 08:56:58

@franko:
Magyarként ha bosszant, akkor baj van veled ejsze...
Lojálisak a romány államhoz, amennyire kell. Dolgoznak, megfizetik az adót, nem szítanak lázadást, tűrnek, még meg is verik a magyar válogatottat - de a romány himnuszt nem veszik magukra, na.
Aztán meg, lehet, hogy nem is tudnak románul, akkor meg mifenét énekeljenek? Akkor mekkora hőbörgés lett volna, ha éneklik, és rosszul? Akkor lett szabotázsvízió csak igazán.
Jó, na, tudnak románul, de azért inkább csak tanítani próbálják nekik. Annyit tudnak belőle, ami a napi élethez kellhet. Na, a román himnusz nem ilyen.
A Nagy Románia Párt szavazóinak es vezetőinek meg már az is bőven sok(k), ha magyar vagy.

franko 2011.12.20. 08:58:46

@kunzoo: PONTOSAN! CSak ennyi a dolog lényege! Ha ennyire utáljuk Romániát, akkor nem kell a román válogatottban lenni. Nem, ez nem műbalhé.. teljes joggal van kiakadva a román sajtó, persze ez most kapóra jön a nacionalistáknak is odaát. Köszi. Ez semmivel sem viszi előrébb a magyar ügyet, piti dolog, ugyanakkor erősíti a magyarutálatot. De ez nem az első hasonló eset, a székelyek azt csinálják a stadionban, hogy hátat fordítanak amikor megszólal a román himnusz... Bár erről sem gondolom, hogy jó fej, de ezt még el is fogadom, hiszen egyszerű állampolgárok, akik úgy tiltakoznak ahogy akarnak. Na de az aki a romn válogatottban játszik? Talán arra is kényszerítették? Nem!

4karika 2011.12.20. 09:00:59

Azért nem érhette váratlanul őket ez a némaság. 24 emberből 22 székely, 1 román, és 1 honosított ukrán.
Nem is kell többet mondani.

Frizuravarjú 2011.12.20. 09:02:43

@franko: Arra gondolsz, amikor nemzeti köcsögünk, a zsidó buzi a Nemzeti Színházunkban akarta ünnepelni a román nemzeti ünnepet himnusszal, koccintással?
Hűű mekkora botrány lett!

Még most is igazgató ugyanott a kis szarszagú bélféreg.

franko 2011.12.20. 09:02:54

@4karika: Nem érted, sajnos. Mert nem gondolkodsz. Rendben lehet nem azonosulni a román állammal, rendben. De akkor nem köpi szembe magát, amikor a román zászló van a mezén, amikor a tévében, azt írják ki Románia?

vernarancs 2011.12.20. 09:11:59

Egyebkent lenyomtak a roman himnuszt is.
Sot a szekely himnuszt is. Es felhuztak a roman zaszlot.

4karika 2011.12.20. 09:12:27

@franko:
Értem, ne aggódj. Jobban, mint Te talán.
Odáig juss el, hogy ne akarjál mindent politikai fogásokkal el- és megmagyarázni. S akkor érteni fogod Te is.
Nem köpik szembe magukat. Játszani akartak, nem több. Történetesen román címer volt a mezen, ez ellen nem tehettek. Becsülettel meg is verték a magyar csapatot. Ennyi. A felnőttválogatottban nem fognak játszani, az biztos - esetleg a magyarban.
Nem mondom, hogy minden ízében jó dolog volt ez, de amellett ne menj el, hogy még gyermekek. U16 válogatott. Lehetett előre fixált dolog is (gyerekcsínynek tán erős), a vezetés tudta nélkül. De... Azt, amit generációk óta hozol, s beléd neveltek, nem lehet csak úgy levetni, mint a kapcát.
Nem kell mindent pusztán racionálisan szemlélni, és közelebb leszel a válaszhoz a miértre...

4karika 2011.12.20. 09:16:10

Ne egyétek meg egymást, tartsatok össze ügyesen!:)

Megyek dolgozni, mer' kell az adó az országnak...

Szép napot nektek!

franko 2011.12.20. 09:20:17

@4karika:
Ezt nem tudtam, hogy ifik, nagyon remélem, hogy nem fognak játszani a felnőtt válogatottban, Már csak azért sem, mert egész biztos, nagyon rossz lehet ilyen lelki meghasonulással élni.

franko 2011.12.20. 09:24:08

@Frizuravarjú: Neked így elsőre is elég sok gondod van. Azt hiszem, normális emberből nem dől így a gyűlölet. Te milyen alapon nevezed köcsögnek egy polgártársadat? Te mit tettél le az asztalra? Te ki vagy? Valószínűleg egy senki. Hozzáteszem, Alfölditől (van neve, kiváló rendező, nagyformátumú művész), nagyon rossz ötlet volt a Nemzeti a román nemzeti ünnepre. Egyetértek. És botrány is lett belőle.

Kiß B. 2011.12.20. 09:25:39

Le a kalappal a gyergyói, csíki magyar srácok előtt! Ez a magyar jövő alapja.

A soka hülye értetlenkedő fanyalgó, meg azok,aik szerint Trianon nem az ő tragédiájuk, hanem a nagyapjuké, azok meg menjenek ki egyszer Csíkszeredára, mondjuk a Vákár Lajosba egy Csíkszereda hoki meccsre és ott hangoztassák az emeletes baromságaikat a helyieknek - ha merik. Megjegyzem, biztosra veszem hogy a többség egy ilyen meccs első harmada után a születéséiig visszamenőleg elszégyelné magát. A tudatlanság beszél belőletek, menjetek, tapasztaljatok és utána együtt örültök velünk egy ilyen szép eset után!

Mad Mind 2011.12.20. 10:19:22

Nos, mivel magyarok nem gáz. Ha a magyar válogatottban németek játszanának és a németek elleni meccsen a német himnuszt énekelnék, az se zavarna.
Egyébként az egész akkor lett volna gáz, ha a himnusz éneklése után lefeküdtek volna a magyar csapatnak. Nem ez történt szóval, nem gáz.

Mad Mind 2011.12.20. 10:21:30

@Starlark:
Nem zavarna. Tudod miért? Mert nem vagyok szűk látókörű ostoba barom, mint te.

Pávor Jál 2011.12.20. 11:40:18

@franko: Neked is csak azt tudom mondani, menj oda és oszd meg felháborodásod a székelyekkel is! :D

siculusvox 2011.12.20. 13:10:15

@krampam: ... meg úgy általában mindenkinek feltennék egy kérdést: Koman Vladimir, amúgy ukrán nemzetiségű labdarúgó, amikor a magyar válogatott mezében a Puskás stadionban, mondjuk egy magyar-ukrán focimeccs kezdése előtt, melyik himnuszt énekelje?!? Szerintetek?!?
És sorolhatnánk azt a nagyon is nagy létszámú, a mai Magyar Köztársaság területén született és élő más nemzetiségűeket: német, szlovák, szerb, román(!), lengyel, görög,...stb. Ők milyen himnuszt énekeljenek? Melyik államnak esküdtek fel?!
Tényleg ennyire hülye mindenki ebben az országban? Ennyi töménytelen sületlenséget - és ami már nagyon veszélyes, valótlanságot a székelyekről, eddigi és jelenlegi életükről - még életemben nem olvastam!
Én is székely vagyok és nem magyar! Mert a székely az csak magyar!!! (Nem sokan fogják érteni, no de ilyen intelligenciájú és kultúráltságú tömegtől el sem lehet várni!)
..."nemzeti himnusz"...?!? Himnusza államnak van! Úgy hívják: állami himnusz!!!... Hát igen, ahogy Hofi mondta:"ebben az országban az egy főre eső bunkó két fő!"
Sajnos igaza lett, mert egy jó néhány éve a primitív hülyék kerültek létszámbeli fölénybe és ez az a pont, amikor egy ország menthetetlenül elindul lefelé, minden téren. Nincs megállás, mert a hülye(ség) hatványozottan termeli újra önmagát !!!
És ezzel a kör bezárul!

Frizuravarjú 2011.12.20. 13:17:30

@franko: " Te milyen alapon nevezed köcsögnek egy polgártársadat? "
Egyrészt attól, hogy bevallottan az. Nálatok mindennek más neve van? Például az asztalt függönynek nevezitek, a fürdőkádat hűtőszekrénynek? Szar lehet. Nálunk a köcsög az köcsög, a buzi meg buzi.

Másrészt a viselkedése miatt.

De veled nem érdemes beszélgetni, mert látom egy képmutató szerencsétlen fogyatékos vagy.

Frizuravarjú 2011.12.20. 13:20:09

@siculusvox: Mekkora degenerált barom vagy!
Szerintem kussolj, mert teljesen leégeted magad.
Te nem székely vagy, hanem egy szekus barom vagy oláh cigány.

krampam 2011.12.20. 13:26:37

@siculusvox: " melyik himnuszt énekelje?!"

valószínűleg nem fog énekelni...

egyébként meg vegyél vissza kicsit, s - ha máshova nem is - járj pszichológushoz, hogy ezt a mély frusztrációdat feloldja valahogy... olvass, gondolkozz, tanulj, hallgass!

egyébként meg az ilyeneket hívják jobb helyeken árulónak.

Starlark 2011.12.20. 13:54:24

@Mad Mind: Értőolvasásból 1-es leülhetsz!

Idézd már be hol írtam hogy engem akár zavarna?
Amúgy tét nélkül kijelentéseket tenni, azaz a partvonalról kiabálni, sértegetni baromi egyszerű...

yda 2011.12.20. 14:50:51

@franko:
Egy sz@rjankó vagy!

siculusvox 2011.12.20. 15:38:49

@Frizuravarjú: Az intelligenciát a génjeinkkel kapjuk, a műveltséget, ezen belül a szakmait és azt a bizonyos általánost, bizony magunknak kell megszerezni. Nektek gyerekek ezek közül egyik sem jött össze! (Csak zárójelben: kultúr ember nem minősít! Na de hát ezt is érteni kellene! Ugyanis a hozzászólások nagy része, minden alapot nélkülöző, tények ismeretének teljes hiányát tükröző jelzők, minősítések tömkelege. Miből is következtetsz arra, hogy egy "oláh, vagy cigány" alacsonyabb rendű, mint báki más, esetleg te? Igen közöttük is vannak hozzád hasonló értelmi szinten lévők, de többségük bőven fölötted van, sokkal értékesebb az emberiség számára! Megnyilatkozásaid ékesen bizonyítják!)
Egyébként a kérdésemre senki nem tudott válaszolni. Jellemző!
Részemről a vitának tűnő vitatkozás lezárva! Ez nem az én szintem !!!

kunzoo 2011.12.20. 16:40:25

@gabesz7004:

Emlékszem hogy a foci eb-n volt egy német játékos, (Podolskinak tívták) ha jól emlékszem és mikor gólt lőtt a lengyeleknek mint a német válogatott tagja, benne volt a slamasztikában. Hát a Német-Lengyel ellentét sem tegnap kezdődött, mégis képes volt a helyén kezelni a dolgot. (ott a gólörömből lehetett volna baj)

Nem értitek hogy sok nemzettársukkal lehet kiszúrtak? Vagy akár saját magukkal?
Lehet hogy ez most menő volt, de semmiképpen sem okos.

király vagyok 2011.12.20. 19:58:48

@siculusvox: Nem a te szinted, jól beszélsz. Az hat láb mélyen a föld alatt van.
Azért mert magyarul okádsz ide, tudja minden értelmes ember, hogy féreg vagy!

paraszthajszal 2011.12.21. 01:06:29

@kunzoo: Hát igen, máris lejött egy cikk az indexen, hogy egy román képviselő elvenné a magyar állampolgárságot felvett erdélyiek szavazati jogát.

Ami azt illeti, én megértem a játékosokat, hogy miért énekelték a magyar himnuszt a meccs előtt -- Kölcsey a magyar nemzetnek és nem az (akkor nem is szuverén) magyar államnak kér benne áldást; de amekkora hullámokat vet fel az ügy, összességében jobban jártak volna, ha inkább némán, de büszkén hallgatják, ahogy a szurkolók éneklik azt.

Sajnos ugyanis, azzal szemben amit mostanában sokat szajkózott a sajtó és a média, Európában (és az EU-ban) egyáltalán nem példa nélküli Szlovákián kívül sem, hogy a kettős állampolgárság elé akadályokat gördítenek, pl. a cseh állampolgársági törvény is viszonylag restriktív ( groups.google.com/group/soc.culture.czecho-slovak/browse_thread/thread/408b34e6208218b4?hl=en ).

Tehát nem elképzelhetetlen, hogy a csíkszeredai eseten felbőszülve (a szlovák példa nyomán) Romániában is keménykednek egy kicsit a "bozgorjaikkal". Megfúrhatják például a romániai magyar nyelvű felsőoktatási lehetőségek bővítését, felszámolhatják az eddigi intézményeket vagy korlátozhatják a választójogukat. Sajnos Csíkszeredán hiába voltak többségben, Romániában mégiscsak ők a kisebbség, Magyarországnak meg kevés eszköze és lehetősége van arra, hogy megvédje őket, ha ehhez hasonló ügyekkel felkorbácsolják a román "nemzeti érzületet". Európára is hiába várnánk, hogy segítsen, ők most hogy már "benn vannak" a klubban, zsarolni nem lehet őket a bővítéssel, mint a szerbeket.

siculusvox 2011.12.21. 02:46:39

@király vagyok: Ismered a betűket, vagy csak nyomogatod a billentyűket össze-visza, mert semmi értelmes nem hámozható ki abból, amit leírtál? Azért ne add fel, hátha egyszer, akár egy értelmes tőmondatot is összehozol! Csak így tovább, sok sikert, ha már az iskolába csak melegedni jártál!
(Mellesleg felség, mely országnak vagy királya? Ja persze a hülyék országáé! Így már értem! De mivel ilyen ország nem létezik, te sem vagy, csak egy virtuális eltévelyedés. Nem sok nyomot fogsz hagyni magad után!)

siculusvox 2011.12.21. 03:05:12

@paraszthajszal: Egyetértek!
Ideje lenne felfogni már, hogy nem azért vagyunk a világon, hogy elkülönüljünk a többiektől, hanem hogy együttműködjünk velük, fajra, nemre, nemzetiégre, vallásra való tekintet nélkül. Nem azt kell keresni a másikban, hogy miben különbözünk, hanem hogy mi bennünk a közös. Csak így lehet együtt élni más népekkel, de még otthon is a szűk családban, vagy akár egy baráti társasággal!!! Az a nép, amelyik ezt nem ismeri fel és nem tudja elfogadni az el fog tűnni a történelem színpadáról. Volt már rá példa bőven!
Ébresztő, mert hiszen ez az Európai Unió alap eszméje és úgy tudom elfogadtuk, megszavaztuk! Ez esetben pedig mindenkire nézve kötelező! Ez a demokrácia, ami nem egy tökéletes rendszer, de pillanatnyilag jobbat senki sem tud.

Mad Mind 2011.12.21. 08:05:02

@Starlark:
Ez az internet lényege. Ha nem tetszik ne írj semmit.

Starlark 2011.12.21. 10:21:19

@Mad Mind: Wow az lenne a net lényege hogy van pár ember aki funkcionálisan analfabéta de itt élje ki magát?

Hát hajrá :)
ignore

Frizuravarjú 2011.12.21. 12:45:12

@siculusvox: Itt vagy még szekus román cigány?!
Rossz hírem van, a züllesztésed nem jár sikerrel. De remélem hamarosan felhúzzák a mocskos fajtádat az első póznára.

kuruc.info/r/6/89763/

Egy hatalmas szégyen vagy, a szüleid is biztosan bánják már, hogy nem mentek inkább moziba aznap este.

kunzoo 2011.12.21. 18:21:51

@Frizuravarjú:

Mondjuk az érdekes hogy a játékos nem beszél az edzővel meg a kapitánnyal. "nem szólunk egymáshoz" Necces ez így. jobban járt volna ha a magyar válogatottba kéri magát. Ez így nem volt szép eljárás. Azt sem értem hogy miért írtak rossz kérdésekről. Mit kérdezhettek volna a balhé után?

A kurucinfó meg úgy kurucoskodik, hogy ha jól tudom egy amerikai szerverről üzemel. "A rohadt globalisták":)))

Frizuravarjú 2011.12.21. 18:23:14

@siculusvox: Azért ha már volt egy kérdés, válaszolok, lealacsonyodva a szintedre egy pillanatig:
"Miből is következtetsz arra, hogy egy "oláh, vagy cigány" alacsonyabb rendű, mint báki más, esetleg te?"
Nem következtetek, nemes egyszerűséggel jó sok oláh és cigány szomszédot kívánok neked és magasan képzett családodnak életetek végéig.
Írnám, hogy majd rájössz mi a különbség, de mivel magad is oláhcigány lehetsz valószínűleg még örülsz is jókívánságaimnak. :)

Frizuravarjú 2011.12.21. 18:29:39

@kunzoo: De hát ő ott játszik. Az erdélyi válogatott inkább magyar mint román, szerintem.

A Kurucinfo pedig azért "amerikából jön", mert ott még nem tudták teljesen sárba tiporni a demokráciát és véleményszabadságot. Mit gondolsz, Magyarországon hány másodperc alatt tüntetnék el a tényeket szabad formában közlő médiumot?
Ahol az álszenteskedők még a cigány és zsidó szót is csak reszketve ejtik ki, akkor is legfeljebb csak pénzosztással kapcsolatban.

budapest.lehetmas.hu/hirek/1501/az-i-keruleti-fidesz-kicenzurazta-a-%E2%80%9Ezsido%E2%80%9D-szot/

kunzoo 2011.12.21. 19:38:29

@Frizuravarjú:

A kurucinfo szerintem pont hogy gyűlöli azt a liberalizmust amit az USA képvisel. Emiatt én csak bújkálásnak gondolom ezt. Hitler is azt mondta hogy a demokrácia eszközeivel zúzza szét a demokráciát.

Az hogy egy válogatott milyen, azt a rajta levő címer dönti el nem? Ha nem érzi magáénak, ne játsszon ott. Kényszerűségről meg nem értem miért beszélnek, csak nem a securitate sorozta be a román válogatottba:))

Egy kicsit pökhendi az a srác, ez a nem szólunk egymáshoz nagyon szomorú. Mért csodálkozunk hogy akkor a románok is magasról leszarnak minket? Az hogy Erdély Románia része, TÉNY! A tényekből kell kiindulni, nem az álmokból.

Frizuravarjú 2011.12.21. 21:44:13

@kunzoo: Már elnézést, de a nagy büdös lószar románia része. Nem Erdély. Sosem volt és nem is lesz románia része.
Ideiglenesen pár papíron ez áll, de mind illegitim hazugság. Nem lesz ez mindig így, bármennyire is szeretnék egyesek az ellenkezőjét.

Alexander Yahl 2011.12.22. 19:10:41

Abszolút menő, ha csak a felkínált opciókból választhatok.

A "természetes" sokkal jobb szó lenne, de az ugye nem szerepel a listán... az okoskodónak ("kunzoo") alant - aki megjegyezte, hogy nem a secu sorozta be a magyarokat a román válogatottba - pedig üzenem: két éve sincs, hogy egyszerűsített eljárással magyar állampolgár lehet egy határon túli magyar.

Az pedig a Becze Tihamérral készült Nol-interjúból is kiderül, hogy ő a román válogatotton kívül nem juthatna játéklehetőséghez megfelelő számú és színvonalú viadalon.

Ne az ő hibája legyen hát, hogy a románok szarnak a magyarok jogaira és ennek megfelelően nem létezik autonóm Székelyföld saját válogatottal.

Vagy ez ciki felfogás?
süti beállítások módosítása