A nap izéje

‎"A titán forradalmi út nem habos kakaós uzsonnázással tarkított sétakocsikázás! Hanem egy diadalmasan száguldó gyorsvonat, ahol a mozdony acélos dübörgése elnyomja esendő gyomrunk korgását!"

Utolsó kommentek

"nézd legott Komédiának, s múlattatni fog. "

2013.11.03. 11:58 Harpi

Egy tűzoltó-tragédia margójára

Címkék: szabadidő tűzoltó lánglovagok katasztrófavédelem másodállás kiégés pihenőidő rám-szakadék tűzoltó-tragédia

napize_tuzolto_ram-szakadek_czomba_1383474938.jpg_1348x756

Mentés közben szenvedett halálos balesetet egy tűzoltó a Rám-szakadékban. Mint kiderült, az elhunyt lánglovag a szabadidejében mentősként dolgozott. Vajon jól van ez így? A tűzoltónak a szabadidejében nem pihennie kéne?

Pénteken este riasztották a tűzoltókat a Rám-szakadékhoz, ahol egy kirándulócsoport egyik tagja szenvedett balesetet, de mentés közben egy tűzoltó is megcsúszott, és a 20 méteres mélységbe zuhant. Az eszméletlen tűzoltót megpróbálták újraéleszteni, de a sérülései olyan súlyosak voltak, hogy a helyszínen meghalt. A túristát végül a barlangi mentők segítségével sikerült kimenteni, és kórházba szállítani. Kövecs Gergőt a tűzoltóság hősi halottá nyilvánította, és posztumusz hadnaggyá léptette elő.

A tragédia kapcsán az RTL Klub szombat esti Híradójának nyilatkozott Czomba Péter, a Komárom-Esztergom megyei katasztrófavédelem vezetője. Elhunyt beosztottja, Kövecs Gergő főtörzsőrmester hivatástudatát méltatva elmondta: a 32 éves tűzoltó elkötelezettségét mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy a fiatal lánglovag a szabadidejét is emberek mentésére áldozta, másodállásban a fővárosi mentőszolgálatnál dolgozott.

A tűzoltóparancsnok elismerő szavai azonban némiképp árnyalják a valóságot. A Czomba Péter által elmondottak felvetik a kérdést: Vajon mire való a tűzoltók szabadideje: pihenésre vagy munkára? Megengedhető-e, hogy a magyar tűzoltók jelentős hányada – talán többsége? – két szolgálat között nem a testi-lelki-szellemi regenerálódást szolgáló tevékenységet végez, hanem dolgozik, munkát vállal, pénzt keres, hogy el tudja tartani magát vagy családját? A kívülálló polgár egyszerű, józan esze azt sugallja, hogy a szolgálatból holtfáradtan hazatérő tűzoltónak pecáznia, kertészkednie, a haverokkal fociznia, a családdal, a gyerekekkel időznie vagy a garázsban hobbiból bútort javítania kellene – azaz pihennie. De semmiképpen sem pontosan ugyanolyan megerőltető, stresszes munkát végeznie!

Vajon nem lenne itt az ideje szembenézni azzal, hogy a végsőkig kizsigerelt, a puszta létfenntartás érdekében a szabadidejükben is munkát vállaló tűzoltók, mentők, rendőrök állandó fáradtsága, az ilyen körülmények között elkerülhetetlenül bekövetkező kiégés újabb és újabb balesetek, sőt tragédiák forrása lehet? 

83 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napizeje.blog.hu/api/trackback/id/tr915612524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Démonmac1 2013.11.03. 19:33:29

" Vajon jól van ez így?"
Nem voltam ott nem tudhatom, de szerintem egy biztonsági hám/ normálisan rögzített kötél, lényegesen többet számít.
Ha mentőzik az meg szerintem nem baj, mert mégjobban képzett lesz/gyakorlotabb, többet tud segíteni.

JohnHenry 2013.11.03. 20:47:03

nncs jól, csak mint az első komment is jól mutatja, az emberek többsége képtelen átlátni az összefüggéseket.

talpi 2013.11.03. 20:51:40

akit kellene, hogy érdekeljen, az milliárdos és sz...rik az egészre. akit érdekel annak meg nincs beleszólása
de ezt akarták az zemberek lsd. NER

démonmac1-nak meg annyit, hogy nem baj ha többet tud, de ezt továbbképzésként a cégnek kellene biztosítani és nem neki a szabadidejéből

ninimimi 2013.11.03. 20:52:58

@JohnHenry:
Mert az ugye "rendben van", ha az orvos, a mérnök, a tanár nem tudja egy munkahelyi fizetésből eltartani a családját?
Az első hozzászólónak igaza van nem túl bonyolult megérteni.

gerio 2013.11.03. 21:21:29

"Vajon mire való a tűzoltók szabadideje: pihenésre vagy munkára?" Biztos a többség nem azért dolgozik mert unatkozik vagy nem fáradt el a szolgálat alatt ..... Hanem a fizetés miatt ami nevetséges ........ Itt kellene keresni a problémát nem ilyeneken csámcsogniuk hogy van még több munkahelye is a tűzoltóságon kívül .... Ha megfelelő lenne a fizetés akor biztos vagyok benne hogy nem lenne ennyi mellékállás........ Lassan még ezt is megfogják tiltani :( !!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2013.11.03. 21:26:30

30 évvel ezelőtt ismertem olyan SOTÉ-s hallgatót, aki a 3. tanévében már "mentőzött+ azaz naponta mentett életeket, csak mert kellett a pénz. Mindezt minden gyakorlat néklül, de profin megcsinálva – naponta.
Minden tiszteletem az övék!
Persze, néha becsúszhat hiba.
Éljenek sokáig!

komplikato 2013.11.03. 21:26:51

Nyilván nincs jól, de ugye mindenki emlékszik miket tettek a tűzoltókkal elmúlt 2.5 évben, milyen jogaikat nyírbálták meg, milyen juttatásokat csorbítottak. Valamiből meg is kell élni ...

martineden 2013.11.03. 21:42:41

@komplikato: Igen,szegyen hogy a tobbseg keptelen egy fizetesbol megelni.A Tuzolto pedig nyugodjek bekeben.

JohnHenry 2013.11.03. 21:50:03

@ninimimi: te se érted, de az én k**va anyámat, ha ettől jobban érzed magadat :(

snorbi 2013.11.03. 21:54:13

Nagyon szomorú történet...

Csak egy kérdés merült fel bennem: hogy lehet, hogy a mentést végző ember nincs kibiztosítva mentés közben?!? Ezzel a posztumusz kitüntetéssel csak elterelik a figyelmet arról, hogy az emberünk felettese nem figyelt oda eléggé a mentést végző csapat biztonságára!

Nem tudom, mit szólnátok, ha naponta azt olvasnánk a hírekben, hogy az "Alpokban hegyimentő csúszott le egy szikláról, mivel nem volt kibiztosítva"...

Reggie 2013.11.03. 22:18:12

Mondjuk arra sem latok garanciat, hogy ha 5x tobb penzt kapna, akkor sem mentozne. Vannak akiknek ez az eletceljuk, es ezert tobb tiszteletet erdemelnenek.

fda 2013.11.03. 22:22:58

@snorbi: Ha naponta olvasnánk, az elég érdekes lenne. Azonban nem olvasunk gyakran ilyeneket sem hegyimentőkkel, se tűzoltókkal kapcsolatban Azonban egy-egy hiba bármikor becsúszhat, látatlanban nem mernék nyilatkozni arról, hogy ki nem figyelt oda eléggé a biztonságra...

A cikk felvetése, hogy rendben van-e ez, persze hogy nincs, de ez nem tűzoltó-kérdés: sokan mások is vannak, akik a munkájukat elvégezve más kiegészítő melókat keresnek és vállalnak el. Ahogy párszázezer más embert, a tűzoltókat sem fizetik meg annyira, hogy ne vállaljon el valamit pluszban. Őket persze a munkarend külön csábítja, a több napi pihenőben simán lehet valamit dolgozni, akár rendszeresen is.

fda 2013.11.03. 22:27:16

@snorbi: Ja, mellesleg a tűzoltó-mentős baleset áldozatáról beszéljünk több tisztelettel, mert stresszes, elég jelentős kockázatú munkát vállalt mindannyiunk érdekében. Ha minden vészhelyzetben tanakodnának 10 percet hogy mit tegyenek a saját biztonságuk érdekében, a saját munkájuk biztosan kevésbé lenne veszélyes (és elismert), azonban sokkal több áldozata lenne a baleseteknek...

Reggie 2013.11.03. 22:39:06

@fda: Ez egy kicsit tulzas, ugyanis nem mindig kell kapkodniuk. Most sem kellett.

JohnHenry 2013.11.04. 00:12:09

@fda: "sokan mások is vannak, akik a munkájukat elvégezve más kiegészítő melókat keresnek és vállalnak el"

na ja, csak azok a sokan mások nem életeket mentenek a munkájuk során, ezért az lenne a minimum, hogy aki viszont ige, azt tisztességesen megfizetik. és igen, mindenki másnak is tisztességes fizetés járna és nem, nem tudom a megoldást :(

gipsz.jakab 2013.11.04. 06:54:00

egésznap a laktanyában vakarják a ...
még ott is dolgozhatnának valamit...
alig van risztás/ "esemény" magyarban...

Mikrobi 2013.11.04. 06:54:03

Nincs jól, de nincs az az ember, aki 48 órát képes lenne pihenéssel tölteni. Ha abban az időben pénzt is lehet keresni, nem lehet akkora fizetése, hogy ne dolgozna.

Vu, de ja vu 2013.11.04. 06:55:20

Kedves Harpi! Ha együttérzésre vágytál, akkor nagyon nem kellett ez az írás:-(

A "jólértesült" állampolgár sokkal jobban tudja, hogy a tűzoltó a fizetését azért kapja, hogy aludjon-tévézzen-kártyázzon a laktanyában, a rendőrök meg köcsögök, mert az egyenruhás csak az autósok vérét szívja, a bűnügyes meg lusta és a cigányoktól, fuxosoktól fogvacogva ül az aktáin az irodájában:-(((

A kollégád - lásd fent - képzetlen és óvatlan volt, a hummer alá került rendőr meg szakmaiatlan és ostoba... mondja ezt az internet népe:-(((
Mert ha Ő mondja, akkor az így is van...

Részvétem az elhunyt tűzoltó családjának (és a mentősöknek is)!!!

maszogep1974 (törölt) · www.maszogep.hu 2013.11.04. 06:55:40

@snorbi: Nem a konkrét mentés közben csúszott le, hanem az odaúton. Azt nem tudod végigkötelezni...

ggaborx 2013.11.04. 06:56:54

@talpi: Ezt nagyon jól összefoglaltad! Jó lenne ha a többség végre rádöbbenne, hogy aki tehetne, annak nem érdeke, akinek meg érdeke, az tehetetlen. Ma már szinte az élet minden területén ez megy.

A többség persze változatlanul tapsikol majd ennek vagy annak az érdeketelen csoportnak, mert mondjuk tetszik neki a színe. Sőt vérre menő vitákat szít a színek jelentőségéről, miközben ő maga éhenhal.

A demokrácia ebben a formában még mindig a kissebbség diktatúrája - és a többség sajnos igényli ezt.

Ti nem érzitek legalábbis érdekesnek, hogy az egész életeteket a megélhetésért való küzdelem jelenti 2-3-4 munkahelyen egyszerre? Nem hiszem, hogy az élet jelentős részének arról kellene szólnia, hogy más emberek kénye-kedve szerint ugráltok naphosszat, miközben a különbség köztetek csupán annyi, hogy neki van pénze, nektek meg jóval kevesebb jut?

Mindegy, úgysem értitek még, nem jött el az idő. Fontosabb, hogy jövőre választások, azonosulni kellene lassan valamelyik színnel. Ugyanolyan kilátástalan lesz utánna is az élet, de legalább 2-3 hónapig úgy érezhetjük, van beleszólásunk a dolgok rendjébe. És ez úgy látszik még mindig többet ér egy egész élet küzdelmeinél.

A tűzoltó-mentős meg miért nem volt kibiztosítva?

gipsz.jakab 2013.11.04. 07:03:08

amugy pár éve még emberi tisztelet megilette a tűzótókat...
de mint szervezet sohasem... komancs-dakota feudális mafia
amióta meg fideSS vakondi van... nincs is tűzoltóság (megjegyzem)...

Conchobar 2013.11.04. 07:46:01

"a szolgálatból holtfáradtan hazatérő tűzoltónak pecáznia, kertészkednie, a haverokkal fociznia, a családdal, a gyerekekkel időznie vagy a garázsban hobbiból bútort javítania kellene" - A kommentekből jól kiolvashatóan mindenki elmondta a saját rögeszméjét az amúgy részleteiben szűkszavúan tudósított tragédia kapcsán. A blogíró meg kimondva-kimondatlanul amellett foglalt állást, hogy tiltsák be a tűzoltóknak a szabadidőben végzett tevékenységet

gipsz.jakab 2013.11.04. 08:02:15

mijjen tűzoltó ???? katastrófavédő !!! nincsenek tűzoltók!
tüntetők elen bevethető magánhatsereg van már, fegyverekkel stb...
dr.B.György, akinek úgy lehet épp doktorija mint sittpálesznak
vagy a többi dakotának... szétQrta az utolsó működő intézményt...
gratulálunk a sikeres munkájához...

gipsz.jakab 2013.11.04. 08:05:09

katasztrófavédelem = hitvány intézmény...
gerinctelen alkalmatlan komancs/dakota vezetőkkel...

gipsz.jakab 2013.11.04. 08:17:58

@Kelly és a szexi dög: keress már rá a telefonkönyben van e tűzoltóság...

hát nincs !

gipsz.jakab 2013.11.04. 08:19:24

@Kelly és a szexi dög: amugy remélem átjön tompítatlanul az a mérhetetlen gyűlölet amit a érzek a komcsi/dakota HITVÁNY politikusok és seggnyíló sleppjük iránt...

lájtmaci 2013.11.04. 09:02:13

Minden tiszteletem az elhunyté. De. A hegyi mentés egy külön SZAKMA!!! Ezt tőlünk É-ra és Ny-ra a HEGYImentő szolgálatok végzik. Ők napról napra ugyanúgy gyakorolják a különböző (várható) helyzeteket és megoldásokat, mint pl. a tűzoltók. Ha már léteznek vízi-, kutyás stb. mentők, miért nem tud a katasztrófavédelem a sziklamászásban profi magánszemélyekből egy önkéntes, az egész ország területén bevethető hegyimentő szolgálatot szervezni. Vagy pl. kiképzésükkel ne adj Isten a szlovák szervezetet megbízni.

Az elhunyt hibázott. Ha a sérült vele lett volna, ő is meghal. Érdekes, sőt különös, tettét önfeláldozásként értelmezni és díjazni, amikor az egyszerűen a túlzott ("macsó") önbizalom és a szakmai nem tudás következménye volt.
Az elméleti mellett gyakorlati szakmai felkészületlenségét az arcképéből következtethető túlsúly (ergo, a megfelelő kondíció hiánya is igazolja).

Mindezzel, még egyszer hangsúlyozom, nem az elhunyt ellen szóltam.

gipsz.jakab 2013.11.04. 09:09:04

@lájtmaci: a megyei igazgatónak meg rangjához mérten földig ér a pocakja:)))
mekkora már az RTL hiradón oldalról is mutattyák:))))

láttam a katasztrófavédelmi vezetőket egy hejszíni "bejáráson" a beregi árvízkor...
még enyni komcsi dakota tszelnök kinézetű balf@szt:)))
hullarészegen pálinkáztak...

gipsz.jakab 2013.11.04. 09:10:44

felelős persze nincsen:))))
a rossz idő és az eső a felelős!
ugyanugy mint a BME pincében elhaltak...
"önfeláldozás" :) ja az...

gipsz.jakab 2013.11.04. 09:12:28

önfeláldozás lehet így is hívni...
mintha gumikötél nélkül bangizsampiongozik,
vagy ejtőernyő nélkül ugrik ki repcsiből...
az is egyfajta önfeláldozás...
azt se mondhattyuk hogy nem volt eséj.... volt...

Conchobar 2013.11.04. 09:12:59

@lájtmaci: "Az elméleti mellett gyakorlati szakmai felkészületlenségét az arcképéből következtethető túlsúly (ergo, a megfelelő kondíció hiánya is igazolja)" - Úgy értve, hogy az elhunyt tűzoltó felkészületlenségét ki lehet következtetni a Komárom-Esztergom megyei katasztrófavédelem vezetőjének túlsúlyából?

gipsz.jakab 2013.11.04. 09:13:33

legalább a rendőröknek anyni eszük van hogy lexarják azokat a hejzeteket amiket nem tudnak kezelni és nincs hozzá felszerelésük... inkább oda se mennek...

gipsz.jakab 2013.11.04. 09:14:30

@Conchobar: igen... szerintem igen...

ez a vezetői minta... minél kövérebb és butább vagy annál magasabb posztra juthaccc...

Conchobar 2013.11.04. 09:21:27

@gipsz.jakab: "ez a vezetői minta... minél kövérebb és butább vagy annál magasabb posztra juthaccc..." - De a katasztrófavédelmi vezető kövérsége, butasága és alkalmatlansága hogyan függ össze egy a mentőszolgálatnál bekövetkező tragédiával? Netán Pintér rendőr miniszter 'arcredőzete' is befolyással volt rá?

gipsz.jakab 2013.11.04. 09:22:42

@Conchobar: ??? mijjen mentőszolgálat?

katasztrófavédelemről van szó és a vezetőiről...

nagy xar az egész ... így függ össze...

Peetee 2013.11.04. 09:23:26

Minden tiszteletem és elismerésem a tűzoltóké, de az azért erős túlzás, hogy "...a szolgálatból holtfáradtan hazatérő tűzoltónak..."

10szolgálatból 8 gyakorlatilag eseménytelenül zajlik, senkinek nincs szüksége beavatkozásra, így végig tudják aludni az éjszakát, és maximum napközben van vonulás/eset/tennivaló.

Nem, nem sajnálom tőlük, csak lássunk tisztán; szerencsés esetben teljesen kipihenten van vége a szolgálatnak, miért ne dolgozna a szabadidejében?

Vombatus Ursinus 2013.11.04. 09:27:33

@gipsz.jakab: Jakab bazmeg a poszthoz is hozzászólsz végre, vagy csak a sületlenséget nyomod?

Természetesen nincs jól, hogy dolgoznak szabadidejükben, de egyszerűen nincs más választásuk Egy vonulós tűzoltó alig valamivel keres többet százezer forintnál, abból csak éhenhalni nem lehet, a családra és lakhatásra már nem futja, a regenerálódásról már nem is beszélve. Nyugodjon békében...

Vombatus Ursinus 2013.11.04. 09:29:05

@Peetee: "10szolgálatból 8 gyakorlatilag eseménytelenül zajlik, senkinek nincs szüksége beavatkozásra, így végig tudják aludni az éjszakát, és maximum napközben van vonulás/eset/tennivaló."

Ezt te honnan tudod? Valamivel alátámaszthatnád!

Petrow 2013.11.04. 09:36:02

Tudom, hogy ez váratlanul fog érni, de aki 24/48-as munkarendben dolgozik, és ha nem hobbiból van a munkájában (ismerek ilyet is, mert nem lenne rászorulva), akkor az elég sokszor vállal másodállást.
Lett légyen az tűzoltó, biztonsági őr, mentős, whatever...

@Peetee: kivéve amikor nem...
persze, van olyan nap, amikor egész nap nyomhatják a PS-t, és az udvari medencében hűsölnek, de történetesen egy 6 órás oltás után is beesve az őrsre ugyanúgy kell teljesíteniük a másik munkahelyükön, mintha előtte műszakban kipihenték volna magukat.

Conchobar 2013.11.04. 09:41:50

@gipsz.jakab: "??? mijjen mentőszolgálat?" - Pardon. Eddig azt hittem, hogy mentősi minőségében, és nem a tűzoltói minőségében érte a baleset. Mindenesetre én abban kételkedek, hogy a 'kövér, buta és alkalmatlan' katasztrófavédelmi vezetőnek bármi köze is legyen ahhoz, hogy egy tűzoltó a barlangi mentőket megelőzően ott brékeljen egy 20m magas szakadék felett

vernarancs 2013.11.04. 09:52:02

Nyilvan meg volt az oka annak, hogy masodallasban mentozzon. Sok ember kenytelen masodallast vallalni, de lehet, hogy szerette is a mentoskodest. Sokkal inkabb az a furcsa, hogy miert egy tuzolto ment a sziklan ahol specialis tudasra van szukseg. De az a minimum lett volna, hogy beulo es biztosito kotel legyen rajta. Vagy varja meg a barlangasz mentosoket, ha nem volt eletveszelyes serulese a turistanak akkor kibirta volna azt a par percet.
Nyugodjek bekeben.

Füles [Göd.HU.EU] 2013.11.04. 10:00:51

Kinek az ötlete volt, hogy szakadékból való kimentést is a tűzoltóságnak kell megoldania?
Mert van piros autójuk, meg vizük? Nem hiszem, hogy ilyenekre képeznék ki őket. Biztos találtak volna valami alpinistát, hegyi- vagy barlangi mentőt.

Conchobar 2013.11.04. 10:05:50

@vernarancs: "Sokkal inkabb az a furcsa, hogy miert egy tuzolto ment a sziklan ahol specialis tudasra van szukseg" - Mentek a tűzoltók, mert hívták őket. Ha ráadásként még búvárt és mentőkutyást is hívtak volna, azok is mentek volna. És most akkor arról szólna a blog, hogy azért esett bele a szakadékba a búvár, vagy a mentőkutya, mert kénytelen másodállást vállalni. A bajbajutott élete múlhat azon, hogy a megfelelő szervtől (rendőrségtől, tűzoltóktól, mentőktől) kérünk-eazonnal segítséget

Vombatus Ursinus 2013.11.04. 10:09:19

@Füles [Göd.HU.EU]: Mégis, szerinted kit hívjanak, ha egy sérültet kell speciális hordágyon felhozni a szakadékból? A helyi fúvósegyüttest?

Füles [Göd.HU.EU] 2013.11.04. 10:11:22

@Conchobar: Oké, de miért olyan egyértelmű, hogy se nem mentőt (jó, azt biztos hívtak, de nem hiszem, hogy tőlük várták, hogy majd felhúzzák), se nem rendőrt, hanem...áhá! tűzoltót hívjunk, biztos tudják mit és hogyan?

killerkaller 2013.11.04. 10:12:34

@snorbi: Ha már a híreket említetted: a balesetet közreadó hírműsorok valamelyikében elhangzott, hogy belső vizsgálat is indul az eset kapcsán.
Kár lenne bármilyen következtetést is levonni, találgatni, amíg a vizsgálat eredménye nem ismert. Kíváncsian várom a közzétételét.

Füles [Göd.HU.EU] 2013.11.04. 10:13:14

@Vombatus Ursinus: Szerintem hegyimentőt, alpinistát, barlangi mentőt, bárki mást, aki már evett olyat. A tűzoltókat nem ilyenre képezik ki, vagy csak korlátozottan. Ahogyan a rendőröket, mentőket sem.

vernarancs 2013.11.04. 10:24:13

@Conchobar: Lehet, hogy a turista hirtelen nem tudja a barlangasz mentok szamat es abban az allapotban jo ha a tuzoltokat fel tudja hivni. A tuzoltonak viszont tudnia kellene, hogy abban a szituban tud-e hatekonyan segiteni vagy nem. Nyilvan ha egy infarktushoz a tuzoltokat hivnam ki akkor elkuldenenek, vagy maguk riasztanak a mentoket. Itt is valahogy odakerultek a barlangasz mentok vegul. Valoszinuleg a tuzoltok hivtak oket. Nem lett volna szabad felszereles es tudas nelkul menteniuk. De nyilvan az emberseg felulkerekedett a jozan eszen.

vernarancs 2013.11.04. 10:27:36

@Füles [Göd.HU.EU]: Azert mert a tuzoltokat minden hulyeseg miatt ki lehet hivni es mennek is, mert segiteni akarnak. Fat vagnak, darazsat irtanak, vizet szivattyuznak meg tudja isten mi mast is megcsinalnak.

Conchobar 2013.11.04. 10:29:23

@Füles [Göd.HU.EU]: "Oké, de miért olyan egyértelmű, hogy se nem mentőt..." - Nem értem, hogy miért ez a nekemszegezett kérdés. Mindenesetre, én úgy tudom elképzelni a dolgot, hogy egy sérülthöz először bizony a mentőket hívjuk (hiába húzza fel bárki, ha azonnali orvosi ellátás hiányában meghal a bajbajutott), a körülmények ismeretében a mentő diszpécsere meg hívja a barlangi mentőt, vagy a tűzoltókat, vagy a búvárt, vagy a keresőkutyást, vagy tudomisénkit

Peetee 2013.11.04. 10:31:51

@Vombatus Ursinus:

2 edzőtársam vonulós tűzoltó egy vidéki megyeszékhelyen (egyazon helyen) a szembe-szomszédom pedig szintén, de a "mi" városunkban.

min 2013.11.04. 10:40:15

Szerintem meg az nem volt jól, hogy miért a tűzoltókat hívják ilyen esethez amikor kb lövésük sincs az alpintech mentéshez. Vannak erre speciális szolgálatok akik biztonságban kimentették volna sérültet.

killerkaller 2013.11.04. 10:55:44

@Peetee: Jó lenne tudni az ő véleményüket is

2013.11.04. 11:12:09

Ez a tragédia rámutatott arra, hogy mindent, ami jól működött, azt hogyan lehet Bakondinak, Pintérnek és Orbánnak elszarni, szétrombolni.
Ha egyszer nem kaptak ilyen irányú kiképzést, mert a hegyi és barlangi mentés-- egy speciális kiképzést igényel--- akkor ki volt az a nagyon nagy barom és marha, aki oda küldte őket ?
Vajon azt mikor vonják felelőségre ?
Vagy azt a sok marhát, aki ilyen átszervezéseket bőszen, tapsolva éljenezte és támogatta, vajon mikor ültetik le ?

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.11.04. 11:23:27

@min: Bizony ez volt a legnagyobb probléma! Amikor megjöttek a barlangi mentők, mindkettőt kihozták veszteség nélkül!
Az ok, hogy a segélyhívó szolgálat jelenleg egy eseményhez csak a rendőr-mentő-tűzoltó háromszögből tud választani. Aztán a helyszínen majd ők döntenek a folytatásról. Így értékes félórák-órák telhetnek el érdemi cselekvés nélkül. Itt az történhetett, hogy a helyszíni parancsnok képzetlenül és tudatlanul cselekedett. És ezért most mindenkit kitüntetnek, felelős pedig nincs!
Trolloknak előre: sok éven keresztül barlangásztam, és láttam balesetet is. De mi tudtuk, mit kell csinálni és kit kell hívni!

Bretschneider detektív 2013.11.04. 11:27:28

Lehet, hogy hülyeséget mondok, de tűzoltó és BV-s rokonaim azért választották ezt a pályát szakmájuk dacára, mert olyan a munkabeosztás, hogy mellette lehet fix munkákat vállalni-csinálni. (Szobafestésen keresztül a méhészetig....)

Tehát fordítva ülünk a lovon.

monddazigazatmar 2013.11.04. 11:37:02

Igen, emlékszem 2009ben arany életük volt a tűzoltóknak. Mind kipihenten otthon horgászott, sőt még a tüzek sem voltak olyan melegek, meg maguktól elaludtak.
Aztán jött a patás, aztán rögtön szar lett minden, és kénytelenek a napi 25 óra mellé még másodállást is vállalni.

Posztoló! Hogy a francba akarod megtiltani valakinek, hogy ne vállalhasson másodállást. Teljesen mindegy, hogy mennyit keres, van aki többet akar, van aki jobbat, van akinek meg egyszerűen kedve van hozzá. Nem kéne túlspirázni a holtfáradtan hazaeső tűzoltót. Ha annyira fáradt lenne akkor mondjuk biztonságiőrködne másodállásban a fatelepen. Felnőtt ember, tudja mit vállal be- hibák pedig mindenhol előfordulnak, nyugodjon békében.

monddazigazatmar 2013.11.04. 11:41:15

@Rézfánfütyülő fűzangyal: A legmélyebb tisztelettel, de utólag azért könnyu okosnak lenni, nem?
Odament, látta, hogy mi a helyzet, megpróbálták, rossz vége lett. Ha alapból ugy látja, hogy ő erre alkalmatlan, képzetlen, nincs felszerelése, lehetetlen, akkor nyilván meg sem próbálják, és hívják az illetékeseket, nem?

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.11.04. 11:46:12

Aki már látott ilyet életében, vagy legalább valaki elmesélte neki, az tudja, hogy ebben az esetben egy laikusnak - felszerelés nélkül - semmi esélye! A parancsnok igenis felelős, mert felelőtlen volt!

Patricia Kolosy 2013.11.04. 12:37:27

@Rézfánfütyülő fűzangyal: Igazad van, az akciót szervező felelősségéről senki sem beszél hivatalosan? Szegény fiú nyugodjék békében! :(

Macskond 2013.11.04. 12:51:00

A médiában elhangzott közleménnyel kapcsoltban több dolog is több sebből vérzett.
(én csak azt hallottam, másról nem jutott el hozzám hír)
Pl az sem hogy már a sérült metése közben esett le, vagy még az odaúton valahol?
Ha a mentés közben akkor valóban óriási kérdőjel hogy ki és miért nem biztosította vagy ha igen miért nem rendesen?
Az már csak tényelg a privát érdeklődésem tárgyköre, hogy valaki megadhatná a baleset GPS koordinátáit. Kiváncsi lennék rá hol van a Rám-szakadékban olyan hely ahol ilyen balesetet lehet szenvedni. MIvel nem ez az első eset, nem tudok (és nem is akarok) a ténnyel vitatkozni hogy van ilyen része. De én már gyerekkoromban is többször végig mentem itt, és felnőttként is de ha valaki a jelölt nyomvonalon marad akkor nekem nem tünt úgy, hogy ilyen "űberveszélyes" szakasza lenne.
Pedig én aztán gyerekként néhény nem hivatalos útvonalat is próbáltam benne. De nem zárom ki hogy ezt a nagyon veszélyes helyet valahogy elkerültem.
Sajnálom szegény tűzoltót de rajta kívül még legalább 2 embernek kellett valamit súlyosan elrontani hogy ez a baleset bekövetkezzen. (gy.k.:az őt biztosítónak és a főnökének)

min 2013.11.04. 13:01:45

@Macskond: Több helyen ha a felső túristaútról elkóricálnak amúgy tényleg nem veszélyes.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.11.04. 13:12:50

Tűzoltó és mentős: egyik sem a magas fizetésről híres, de a közalkalmazottak többsége így járt az utóbbi évtizedben... Az utóbbi 5 évben csak az orvosok és a közoktatásban tanítók örülhettek egy kis alamizsnának, a többieknek semmi sem jutott.

Ismerősöktől úgy hallottam, hogy a mentősök többségének van másodállása. Én is ismertem egy mentőst, aki mellette taxizott, nem érte meg a 60 évet...

Myrtusz 2013.11.04. 13:13:18

Az tény hogy érdekes miért nem a 8.ker, a Tádé vagy a Szentendre ment a káresethez mert ők tudnak mélyből vagy magasból menteni. Sajnos most már teljesen mindegy mi hogy történt a tragédia sajnos már bekövetkezett. A teljes igazságot pedig az a 6 személy tudja aki ott volt és pont elég ezt nekik feldolgozni.
Másodállás mindig volt és lesz is, sajnos ebből a fizetésből csak igy lehet egy családot fenntartani. Ezek a srácok nem a fizetés nagysága miatt választották hanem mert mindegyikük imádja ezt. Az hogy nincs megfizetve nem az ő hibájuk. Ők 10 éve nem kaptak fizetésemelést!!!!

randomuser1 2013.11.04. 13:19:23

hivatalosan sztem nem mentőzhetett másodállásban, önkéntesnént már igen, sokan csinálják, de azért nem jár fizu.

gipsz.jakab 2013.11.04. 13:47:32

@Vombatus Ursinus: "vonulós tűzoltó"

nincsenek máér tűzoltók...

tüntetők ellen is bevethető katasztrófavédők vannak...

pl orbán a katasztrófa akkor megvédik...

talpi 2013.11.04. 13:48:21

@ggaborx: addig amíg van nem is kevés birkameneten masírozó, isaurának gyűjtő biorobotok, addig ez jut nekünk

gipsz.jakab 2013.11.04. 13:50:47

@vernarancs: egyértelműen a KATASZTRÓFAVÉDELEM (nem tűzoltók !!!!) felelőssége hogy szakmailag alkalmatlanok
és ha ezt sem tuggyák felmérni hogy mire képesek... akkor még nagyobb a baj...

egyelőre a katasztrófavédők:
füstös hejre
és sziklás hejre nem tudnak menni...
enynit tudunk már a BME és a RÁM szakadék után...

gipsz.jakab 2013.11.04. 13:54:35

@Macskond: ja ja...

nincsen ijjen hej...
szerintem a sok munkahej miatti ébrenlét miatt kapot szív-in-fark-tust...

artur7 2013.11.04. 15:44:32

@gipsz.jakab: Neked az agyad helyett is gipsz van jakab:

gipsz.jakab 2013.11.04. 17:24:15

@artur7: gondolom hitvány álami köszpénzen élősködő közalkalmazott vagy...

gratulálok ! munka nélkül tucc élősködni !

min 2013.11.04. 18:48:27

@gipsz.jakab: Most nyilatkozott a hiradóban valami okos, hogy senki nem hibázott a felszerelés is rendben volt ezt így kell csinálni, végrahajtani... Aham tehát készülhet a tűzoltó, hogy egy sziklás mentés egy halott. Ökrök.

Winch Eszter 2013.11.04. 20:04:42

@gipsz.jakab: Imátkozzál..., hogy soha ne legyen szükséged egyetlen és most téged idézlek a helyesírási hibáddal együtt "hitvány álami köszpénzen élősködő közalkalmazott" segítségére. De ha mégis szükséged lenne rendőrre, tűzoltóra, mentősre, stb...ne késsenek sokat csak éppenn annyit, hogy már késő legyen a segítség.

Pernyehuszár 2013.11.05. 11:00:32

@gipsz.jakab: Úgy látom a hozzászólásaidból ítélve, hogy te nagyon képzett és nagyon jó látásmódú ember vagy...
Egész nap vakargatják..,nincs esemény...
Vakargathatnád te is a fejedet mielőtt entert ütsz egy-egy hozzászólás előtt, ha másért nem akkor azért hogy lásd milyen helyesen írsz!
Baromságot ne írj, ha fogalmad sincs hogy hogy telik egy 24 órás szolgálat!Nem fogom neked ecsetelni de óriásit tévedsz!

gipsz.jakab 2013.11.05. 11:11:16

@Pernyehuszár: ja ja...

ismerem az összes sóhivatalt minden ami álami = zéró

alkalmatlan kövér tsz elnök vezetőkkel,
feudális impotens szervezettel

hiába kamuzol itt szorgos munkáról...
ja a kishangya panaszkodik:)))
én elhiszem hogy értelmetlen maszatolással el tudod verni az idődet és a köszpénzt...
24 órás kávézgatás és herevakarás...

Pernyehuszár 2013.11.05. 11:15:46

@Petrow: Valamikor volt olyan amiről te beszélsz,medence meg ps meg egyebek,mára mindent felszámoltak, vagy nem lehet használni, mondván nincs pénz az üzemeltetésre és a karbantartásra... De ha mégis van akkor én nem sajnálom tőlük főleg akkor nem ha nyáron 40 fokban oltottak tüzet előtte teljes felszerelésben ugyanis ez hatalmas megterhelést ró a szervezetre ha nem tudnád, sokszor a hősokk kerülgeti az embert egy-egy káreset felszámolása közben,de ha nem tudod mi az akkor feleslegesen magyaráznám!Nézz utána! Szóval nem kell sajnálni tőlük...

Pernyehuszár 2013.11.05. 11:35:18

Sajnos semmi nem hozza már vissza a kollégát és mint oly sokakból belőle is egy HŐS lett ki majd Szent Flórián szárnya alatt teljesít ezentúl szolgálatot! Isten nyugosztalja!

Kedves kommentelők tiszteljétek meg Őt és társait azzal, hogy amihez nem értetek vagy amit nem tapasztaltatok semmilyen formában azt ne kritizáljátok!
El lehet menni jelentkezni Tűzoltónak Rendőrnek Mentősnek ki kell próbálni, csinálni kell azt amit ezek a hölgyek és urak csinálnak nap mint nap értetek, csak az a baj hogy legtöbben már a fizikai felmérőn elbuknátok...
De ha ti már nem lehettek ilyen munkakörben akkor küldjétek el gyermekeiteket ilyen foglalkozásba, de ez nem foglalkozás Hivatás... legtöbben ezt sem értitek...
És ha netán majd a Ti gyermekeiteket vagy saját magatokat érne szolgálatban ilyen szerencsétlenség akkor legyetek OKOSAK!

látjátok feleim szümtükkel 2013.11.07. 10:21:08

@Démonmac1: "Ha mentőzik az meg szerintem nem baj, mert mégjobban képzett lesz/gyakorlotabb, többet tud segíteni."

Nah. Majd amikor a te lakásodban ég a bútor, és a hótfáradt tűzoltó lihegve csak egy félóra múlva ér fel, akkor is ezt mondod?

látjátok feleim szümtükkel 2013.11.07. 10:26:01

@gipsz.jakab:" egésznap a laktanyában vakarják a ...
még ott is dolgozhatnának valamit...
alig van risztás/ "esemény" magyarban..."

Ugye neked nem égett még a lakásod?
Nelem már igen. Ne tudd meg. Minden hálám a tűzoltóké.

Venyigeszu 2014.06.06. 20:42:07

Havi 47 000-ből meg lehet élni. Egy tűzoltó ennél többet keres.
Mi a kérdés?!
süti beállítások módosítása