A hétnek még nincs vége, mégis megvonhatjuk a megdöbbentő mérleget: hétfő óta a magyar országutakon három súlyos buszbaleset történt, amelyekben összesen kilencen haltak meg, és több tucatnyian súlyosan megsérültek. A balesetek mindegyikében nem menetrendszerű, részben külföldi turistákat szállító autóbusz és – részben szintén külföldi – kamion vagy teherautó vett részt. Nézzük a hét – eddigi! – krónikáját.
- Hegyeshalom mellett hétfőre virradó éjszaka egy szlovák rendszámú kamion előbb koccant egy lengyel nyerges vontatóval, majd a túlsó útpályára áttérve frontálisan egy cseh turistákat szállító buszba rohant. A karambol következtében ketten meghaltak, 22 ember súlyosan, 29 pedig könnyebben megsérült.
- Öt ember a helyszínen, egy a kórházba szállítás után életét vesztette és sokan megsérültek, amikor egy román autóbusz és egy szlovén kamion ütközött kedden hajnalban az M70-es autóutón Csörnyeföld közelében.
- Csütörtökön a 4-es út 135-ös kilométerszelvényében egy műszaki ok miatt álló pótkocsis tehergépkocsiba ütközött bele hátulról egy nem menetrend szerinti autóbusz, amely ezután az árokba hajtott. A buszon huszonöt kiránduló felnőtt utazott. A balesetben egy 55 éves lajosmizsei nő halt meg és három utas szenvedett könnyebb sérüléseket.
Vajon mi lehet az oka annak, hogy lényegében egyik napról a másikra ilyen baleseti hullám indult el a hazai utakon? Nem vagyunk szakértők, ezért csak kérdéseket, illetve feltételezéseket tudunk megfogalmazni arról, hogy milyen közös okok húzódhatnak meg e katasztrófák mögött.
- Vége a tanévnek, ezért hirtelen megindult a vakációs autóbuszos turizmus, ami növeli a forgalmat, következésképpen az időegységre eső balesetek számát is.
- A korábbi éveknél élénkebben induló szezon miatt a buszsofőrök terhelése nagyobb, amit egyesek nem bírnak.
- A gazdasági válság miatt kevesebb buszsofőr szolgálja ki az utaztatókat, ami miatt exponenciálisan megnőtt a terhelésük. Ez növeli a balesetveszélyt.
- A hirtelen, és júniusban szokatlan kánikula miatt lankad a figyelem, nő a sofőrök reakcióideje.
- A hirtelen kánikula a járművek hidraulikai rendszereiben is érezteti a hatását, emiatt váratlanul megváltozhat a kormány- és fékrendszer viselkedése.
- A magyarországi autópályákon érvényes közlekedési rendszabályváltozások miatt a korábbinál több teherszállító jármű terheli a főúthálózatot.
- A kiterjesztett magyarországi útdíjrendszer miatt a kamionok, illetve nagy tömegű teherszállító járművek forgalma áthelyeződik az alsóbbrendű utakra, ahol emiatt drasztikusan nő a balesetveszély.
- A magyarországi autópálya–autóút–főút rendszer alkalmatlan arra, hogy külföldön szocializálódott gépkocsivezetők eligazodjanak benne. (Kétsávos autóút, aztán hirtelen egy kilométeres klasszikus autópálya, majd közös pályás autópálya, és mindez fizetős – ez a 2-es autóúton minden fejlettebb országbeli vezetőben kivágja a biztosítékot.)
- A politikai eseményekhez kötötten, sebtiben átadott új útjaink vonalvezetése és műszaki tartalma nem alkalmas a biztonságos közlekedésre.
- Magyarországon találkoznak a rosszul képzett külföldi kamionsofőrök a szintén rosszul képzett külföldi buszvezetőkkel.
- A holdfázisok szerencsétlen hatása okozta a katasztrófákat.
- A balesetek halmozódása pusztán statisztikai okokra vezethető vissza. Az elmúlt tíz év adataiból kiderül, hogy ilyen jellegű kiugrások mindig voltak. Semmi teendő nincs, a sorozatnak nem lesz folytatása.
Reméljük, nálunk hozzáértőbb olvasóink egyik-másik felvetésünkre választ adnak, vagy éppen újabb kérdéseket fogalmaznak meg.
Utolsó kommentek