A nap izéje

‎"A titán forradalmi út nem habos kakaós uzsonnázással tarkított sétakocsikázás! Hanem egy diadalmasan száguldó gyorsvonat, ahol a mozdony acélos dübörgése elnyomja esendő gyomrunk korgását!"

Utolsó kommentek

"nézd legott Komédiának, s múlattatni fog. "

2010.05.11. 14:00 Harpi

Kínos dicséret Budapestnek

Címkék: budapest mozi párizs forgatás uma thurman marco polo filmművészet robert pattinson

Az egyik legnézettebb olasz utazási TV csatorna, a Marco Polo által ugyanezen a címen megjelentetett utazási magazin Budapestet Párizs testvéreként mutatja be. A Magyar Turizmus Zrt. olaszországi külképviseletének közreműködésében megjelent cikk apropóját az Uma Thurman és Robert Pattinson főszereplésével Budapesten forgatott Bel Ami című film adja. A rendező forgatási helyszínként a magyar fővárost választotta, amely kiválóan visszaadja az 1800-as évekbeli párizsi hangulatot a cikk szerint. (MT Zrt.)

Nem tudom, miért, de valahogy, jobban esne a dicséret, ha nem a 19. század, hanem mondjuk napjaink Párizsához hasonlítanák Budapestet. Vagy csak én érzem így?

 

50 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napizeje.blog.hu/api/trackback/id/tr601992408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zotyo13 2010.05.11. 18:40:18

A 80-as években volt a National Geographic-ben egy cikk Magyarországról. Abban is Párizshoz hasonlították. Igaz párizs tovább fejlődött a 30 év alatt. BP nem annyira. Bár lett Nemzetink, Nemzeti gödrünk, Milennáris parkunk. Épül a 4-es metró. Az Árpád-híd lábánál épült két majdnem felhőkarcoló. Ez is olyam magyaros stílusban megy, mint Pelikán elvtárs déli gyümölcse.

Mérnork 2010.05.11. 18:40:33

Párizs tényleg olyan minit Budapest (vagy fordítva, ahogy tetszik). Valamelyik nem túl jellegzetes, kicsit eldugottabb helyről nehéz lenne kapásból megmondani, hogy melyik városban van. Ja és Párizs is hasonlóan zsúfolt és koszos, kutyaszaros, mint Budapest.

Halber Mensch 2010.05.11. 18:44:06

Khm, latta valaki a Gyulolet-et?

Mérnork 2010.05.11. 18:44:08

Mondjuk elég régen, még '97-ben voltam utoljára Párizsban, és hálistennek mostanában Budapestre is csak nagy ritkán vagyok szerencsétlen eljutni, tehát azóta változhatott a helyzet ;-)

Bozdurgán 2010.05.11. 18:49:53

Igen, csak te érzed így.

Kixx 2010.05.11. 18:52:46

Nálunk mindenki azt gondolja, hogy 1920-ban megállt az élet és minden úgy volt jó ahogy akkor volt.

Hát nem.

lüke 2010.05.11. 18:59:28

a kosz azóta-1920- van itt

Bozdurgán 2010.05.11. 19:03:48

Nem hiszem el hogy ezen is keseregtek.
Bukerestet mihez hasnlították? vagy Koppenhágát?
Inkább örüljük, hogy van városképünk.

anyadamedve 2010.05.11. 19:04:31

Szerintem meg simán jó, hogy a régi Párizshoz hasonlítanak. Lehetnek modern épületek de maradjon meg a múlt század eleji hangulat

Bergeroth 2010.05.11. 19:05:55

Budapest hangos, büdös, koszos, mocskos és tele van bunkó emberekkel, ráadásul közlekedni sem lehet benne normálisan.
Úgyhogy ja, csak Te érzed így.

Pedró27 2010.05.11. 19:10:28

@anyadamedve: "Szerintem meg simán jó, hogy a régi Párizshoz hasonlítanak. Lehetnek modern épületek de maradjon meg a múlt század eleji hangulat"

Egyetértek. Külföldön is szeretem, ha egy városnak régies hangulata van.

Deadasfak 2010.05.11. 19:10:56

Igen, csak te. Jó állapotban fennmaradt klasszicista épületekről van szó, nem arról hogy 1800-as évek óta ugyanabban a koszban rohadunk. hát esszüje...

Pedró27 2010.05.11. 19:11:24

@Bergeroth: "Budapest hangos, büdös, koszos, mocskos és tele van bunkó emberekkel, ráadásul közlekedni sem lehet benne normálisan."

Hol laksz? Mert legalább egy bunkó ember ott is van.

Te.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.05.11. 19:15:53

Én nem érzem kínosnak, sőt.

Budapest nyilvánvalóan nincs (és egyébként valószínűleg soha nem is volt) abban a helyzetben, hogy Párizzsal egy az egyben összehasonlítható lenne. Ezért van az, hogy a reklámszövegek, útleírások stb. valamilyen kiegészítő jelzőt használnak, pl. Kelet Párizsa vagy mint itt: a 19. század Párizsa.

Tekintettel arra, amit @Grunt: ír, ez a múltba helyezés még inkább megtisztelőnek hangzik (akár igaz, akár nem).

Liquid_Night 2010.05.11. 19:17:33

A Budapesti városképet máig meghatározó, békebeli városépítés sok elemét Párizs inspirálta. Az Andrássy út például egy az egyben az ottani sugárutak mintára épült.

Én annak is örülnék, ha Budapestet össze lehetne hasonlítani az 1930as évekbeli önmagával, volt szerencsém látni színes képeken. Az ami 1944-45, majd a pártállam rombolása után megmaradt, nyomába sem ér. A várost szeretőknek szemléltetésül a következő videót ajánlom, Budavári Palota egykor és ma:

www.youtube.com/watch?v=V0El1Oa_Ivg

kacce 2010.05.11. 19:25:50

@Pedró27: Ez kész :DDDD

A poszthoz: Egyébként nem ciki, sőt! :)

anyadamedve 2010.05.11. 19:27:43

@Liquid_Night: Ezt a videót kár volt belinkelni. Így már sokkal kevésbé tetszik a mai állapot...

ftaref 2010.05.11. 19:29:50

Butaságokat könnyű leírni , nézd úgy ezt a várost, ahogy én.
www.hvrg.com/bp-hu.html

Bergeroth 2010.05.11. 20:04:02

@Pedró27:
Erről beszéltem. Látszik, hogy soha nem hagytad el BP. 10 kilométeres körzetét. :)

Onlooker 2010.05.11. 20:11:55

Én most voltam pár hete Párizsban. És tényleg szép. De komolyan mondom ,tudna versengeni vele Budapest, egy eiffel tornyot leszámítva :P Csak sajnos a bombázás tönkretette az egész országot. :(

Onlooker 2010.05.11. 20:13:48

Amúgy mennyibe kerülne a Palotát visszaépíteni eredeti állapotára? Gondolok itt az 1930ara a belső termek nélkül csak a kupolára,homlokzatra meg egy pár kültéri korlátra,falra.

50milliárd?

pikkbubi 2010.05.11. 20:20:55

istenem ne legyél már ennyire ficka...
az ókori városmag menő
a középkori reneszánsz város király
a barokk városközpont gyönyörű

a 19. sz. i Budapest égő...

a 21. századi párizs (200 kocsi gyullad fel a fekarab kulvárosokban/ éjszaka) az újra menő..

A mi csodálatos fővárosunkat még Hitler is irigyelte tőlünk..

pikkbubi 2010.05.11. 20:24:13

1910-ben egyébként Bp lakossága nagyobb volt, mint Athén Bukarest Szófia Belgrád Bukarest együtt véve..

akkor tudtunk világszinvonalat nyújtani azelőtt azóta nem...tehát jobb ha ragaszkodunk a 19. századi épületekhez, mint Bpet is elárasztanák a völgyhíd/alagút építő zsenieink

Murderface 2010.05.11. 20:24:39

Szerintem a XIX. századi Párizsban jobb volt a tömegközlekedés. :)
Elsőre félreolvastam a címet: "Kanos dicséret Bp.-nek" :D

Liquid_Night 2010.05.11. 20:33:43

@Vikusz: az ilyen restaurációval nem is a pénz szokott a gond lenni, hanem az, hogy nagyon kevés az olyan kézműves mesterember aki képes az ilyen kőműves, és épületszobrászati munkára. Valamint az eredetivel megegyező, klasszikus anyagokat is nehéz beszerezni már.

Ezért is sajnálom azt a rengeteg ebek harmincadján lévő régi házat Pesten, mert itt teljesen igaz az a mondás, "hogy ilyet ma már nem gyártanak".

Pedró27 2010.05.11. 20:36:28

@Bergeroth: "Látszik, hogy soha nem hagytad el BP. 10 kilométeres körzetét. :)"

Zseni vagy. Gondolom azt is tudod, hogy mit ettem tegnap vacsorára...
:DDDD

mir78 2010.05.11. 20:46:57

Most ezzel mi a baj? Nem értem a cikkírót. Buenos Aires-t is a régi Párizshoz hasonlítják mégsem sírdogálnak. Mondjuk tényleg elkéne egy újabb modernebb városnegyed de nem a régiek helyére azzal nincs semmi baj csak többet kéne felújításokra költeni.

EvilHedgehog 2010.05.11. 20:57:27

@Pedró27:Hagyd rá! Ne etesd a Troll-t... :P

franta 2010.05.11. 21:01:31

Bp.-t - sem a mait, sem a 70 évvel ezelőttit -semmi sem emlékezteti Párizsra. Ott a XIX. sz. végén - talán a neve Hausmann volt - kiépítette a máig meghatározó körút - sugárút rendszert. Bp.-en ilyen rendszer nincs, csak van három (három?) körút és egy sugárút, mely utóbbi sehonnan nem visz sehova. Illetve az épületek stílusának sincs közük egymáshoz.
A "kelet Párizsa", meg az "észak Velencéje" szövegek semmire sem vezetnek, csak a szlogen kitalálójának pillanatnyi ihletettségére, hangulatára.
Persze, Bp.-n is van pár utca, ahol lehet hihetőnek tűnő párizsi jeleneteket forgatni. Volt ilyen, pl. egy Maigret sorozat - nem a legjobbak közül -, amit nagyjából a Lipótvárosban forgattak le. Na de hát egy Bp.-n játszódó film is leforgatható pár helyen.
A filmkészítőknek ugyan honnan lenne fogalma a XIX. sz. eleji Párizsról, vagyis annak a hangulatáról. Balzac és Hugo is később volt...

Bergeroth 2010.05.11. 22:35:56

@Pedró27:
Tudom, hogy zseni vagyok, egyéb kérdés?

JohnHenry 2010.05.11. 22:47:29

te érzed így, meg még pár gyagyás, merthogy divat fikázni pestet és képtelenek vagyunk elfogadni, hogy vannak, akiknek tetszik a város.

nem is értem, miért nincs mozgalom arra, hogy az ide érkező turistákat egy "ronda város, minek jöttél ide?" feliratú táblával fogadjuk...

egyébként meg párizsban kell egy kicsit sétálni a paris-ost ("keleti pu.") környékén, ha nem lenne tele négerrel meg utcai árusokkal, akár pesten is lehetnénk.

Bergeroth 2010.05.11. 23:24:23

@JohnHenry:
Hát nem tudom, de akárhányszor megyek BP.-re szinte mindig vagy a lábamra, lép valaki, vagy nem várja meg amíg leszállok a tömegközlekedési járműről és már nyomul is felfelé (ez mondjuk rendszeres), vagy nekem jön valaki, vagy meglök valaki, stb.
Elhiszem én, hogy nem direkt, de az elmúlt cirka 15 évben, 1 kezemen meg tudom számolni, hogy hányan mondták azt, hogy "bocs".
Persze lehet, hogy csak nekem sikerült így ez az egész, de 15 év alatt már nem biztos, hogy egy ritka véletlenről lenne szó.
Amúgy pedig, akinek nem inge...

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.05.11. 23:25:48

bárcsak olyan lenne Budapest, mint a régi Paris.. bárcsak.. de nagyon nem olyan. egy koszos, büdös, embertelen szemétdomb, tele arrogáns tahóval és zéró valódi, értékes kultúra. sajnos.

Pedró27 2010.05.11. 23:52:02

@Bergeroth 2010.05.11 23:24:23

Elfogadom, hogy veled ez történt és azt is, hogy ez bánt. De azt nem értem, hogy miért nem ilyen stílusban írtad az első kommentedet is? Miért kellett rögtön egy sértést az arcunkba tolni?

Nem érzed, hogy a sértegető stílussal Te sem vagy jobb, mint aki meglökött a villamoson és nem kért bocsánatot?

the_line 2010.05.12. 00:00:05

Bukowszky:
"bárcsak olyan lenne Budapest, mint a régi Paris.. bárcsak.. de nagyon nem olyan. egy koszos, büdös, embertelen szemétdomb, tele arrogáns tahóval"
Hát ha olvasnál a "régi" Párizsról, akkor tudnád, hogy pont azt jellemezted :) Az értékes kultúrára vonatkozó részt kihagytam, mert az ott is volt, meg van ma is BP-n...

A linkelt videó megnézve picit elkeserítőnek hathat, de nem állunk ezzel olyan rosszul,nézzétek meg Németországot vagy Lengyelországot(pl Varsó).Nekünk viszonylag sok maradt. Ami meg hiányzik, arra talán adhat némi reményt, hogy létezik pozitív példa: a németek elkezdik visszaépíteni a régi szép épületeiket a semmiből (pl Drezdában de másutt is).Persze ehhez rengeteg péz kell,több mint amennyi most még nekünk van.
Voltam egy olyan városban Németországban(Hildesheim) ,ahol az egész óvárost gyakorlatilag szétbombázták,ami megmaradt azt meg elbontották,hogy "modern" legyen a város!Most meg azokat rombolják le, hogy újra felépítsék a régit :) Egész No-ban komplett palotákat építenek újjá a porból, pl a mannheimi egyetem(Persze belül nem)

Pedró27 2010.05.12. 00:05:04

@Bukowszky: Amit Bergerothnak írtam, azt ide is írhattam volna. Mit szólnál hozzá, ha én meg a blogodat nevezném trágyadombnak?

Aztán miután kölcsönösen jól letrágyadomboztuk egymást, esetleg elsírhatod te is, hogy ki és mikor lépett a tyúkszemedre Pesten és nem kért érte bocsánatot.

De esetleg kezdhetnéd azzal is és akkor elmaradna a kölcsönös sértegetés.

bonakovacs 2010.05.12. 04:44:12

Szerintem is csak te érzed így. Ez turistáknak szól, én sem azért utazom Rómába, hogy a metrót megcsodáljam. Sok teendő lenne BP-en de azért a turistáknak szerencsére (még mindig) vonzó. Persze, ha sokat igyekszünk (ld. Árpád-hidi házak)...

"J" (törölt) 2010.05.12. 08:04:40

Nem kell mindent szó szerint érteni. A filmforgatás és a rendező szemszögéből a város egyes részei és a város hangulata idézik fel a 19.századi Párizst, nem pedig kedvenc fővárosunk infrastruktúrális, közlekedési és köztisztasági állapotai.
Sértésnek az tekinthető, mikor összekeverik Budapestet Bukaresttel. Ezt nem a két város közti minőségbeli különbségekre értem, mielőtt még ebből is vita robbanna ki.

javier (törölt) 2010.05.12. 08:09:06

Az 1800-as évek elejének Párizsi hangulatából nem sok maradt, a Haussmann báró által átépített Párizs pedig tele van egyenházakkal....tehát az 1800-as évek végén épült Budapest, valóban lehet változatosabb, hangulatosabb(itt most elsősorban az épületekre gondolok).
Azonban:a mai Bp, elkeserítően néz ki, koncepciótlanság tükröződik, elhanyagoltság a legtöbb helyen.Érdekből ugyan jópofik a túrisákkal(már ahol) ám a hétköznapok kiábrándítóak, mert egyszerűen alapvető kultúrviselkedés híján vannak az emberek, tisztelet a kivételnek.(multicégnél dolgozva, naponta leautózva a budai hegyekből,a néhány luxusüzletben vásárolgatva, majd néhány hónap -év után elegánsan távozva persze maradhatnak szép emlékek.)
Jóóó, vannak túristapontjai ahonnam nagyon szép a látvány, de aki közelebb merészkedik, az keményen csalódik.Tehát a fenti cikk buta általánosságot írogat.(Párizsban a fő csapások igenis tiszták, ellentétben Budapestével....)

miskagyerek 2010.05.12. 08:27:29

Budapest szarban van, szó szerint. Akik érzelemből védik sem tagadhatják, rossz végigmenni a Rákóczi úton (és még sok más helyen) . Mi, akik lakjuk, vagy szeretjük, hagytuk, hogy így legyen. Volt emögött társadalmi leépülés, politika, Demcki, de leginkább az "újkori" közömbösség, a dolgok kívülről szemlélése. Valahogy ez a Budapest nemcsak képletesen, de valóban a saját magunk tükre. Prága jobban áll, szerintem, de ökörség hasonlítgatni a szép fővárosokat. Mi egész mást látunk benne, mint egy makaróni turista, és Párizst is csak futó látogatási élményünkből tudjuk megítélni, amíg nem lakjuk. Próbáljuk meg szeretni amink van. Mint a szép, de elhanyagolt nő, aki ahelyett, hogy azon sopánkodik, hogy milyen szerencsétlen, vegyük le a mackónadrágot, mossuk ki a korpát a hajunkból, brinzát a lábujjközből, öblítsük ki a szánkat, egy kis rúzs , egy kis lakk, egy kis parfüm, máris sokan kívánkoznak belénk.

Kopi3.14 2010.05.12. 08:42:45

@Bergeroth: neked minimum hatszßáz ilósnak, háorm méter szélesnek kell lenned ehhez a mutatványhoz.

Kopi3.14 2010.05.12. 08:46:22

@javier: félig értek egyet: koncepció valóban nicns, a városlakók valóban közömbösegg úgy nagy tömegben. De azért szinte bármely részén rá lehet csodálkozni egy-egy épületre. Márciusban votl szerencsém a Bartókon a Bertalannal szembeni házat látni este nyolckor, s hallani az órjáját. Tíz év arra bóklászás alatt egyszer sem. S vajon mennyi ilyen apró, elrejtett szépség van még a városban? Néha megéri csak úgy sétálgatni benne- hétvégén a forgalom is kisebb.

Kopi3.14 2010.05.12. 08:47:50

@Bukowszky: És te hol képviseled a kultúrát? A tiszteletet?

pg2 2010.05.12. 09:08:54

Sznobizmus, és ráadásul ismerethiányos. Azt a Párizst már lerombolták, aminek a mintájára rengeteg bp-i helyszín épült. A franciák azóta is siratják, Atget fotói a mai napig nosztalgikus fétisek. Szóval itt egy olyan valami (külső) maradt meg, amiből szerte Európában kevés van.

És épp azokat a napokat éljük, amikor gőzerővel dolgoznak az eltüntetésén (Corvin sétány, kormányzati negyed stb.)

Ja, és az Evita forgatásán meg argentin helyszínnek használták Budapestet. Az is gáz?

pg2 2010.05.12. 09:10:07

Ja, Brad Pitt meg Berlinnek használta a Klinikák környékét. Hogy lehet ilyen suttyó valaki, hogy ebből ilyen ökörségre jusson?

Liquid_Night 2010.05.12. 09:40:20

@pg2: ha ez igaz, akkor vsz. a cikkíró rosszul értelmezte az összehasonlítást.

Az általad felhozott szempontból nézve nagyon is dicséret, ha az akkori Párizshoz hasonlítják...

Számomra csak egy városnézésből ítélve teljesen úgy tűnik, mintha lenne egy századfordulós világpolgárok által, az adott időben világszínvonalon építtetett, berendezett városmagunk, ami később szimpla suttyók, prolik, dühös örökségrombolók kezébe jutott, majd az ő gyerekeikébe, akik nem tanultak semmit.

Aztán hogy ez igaz-e, mindenki döntse el magának, de a történelemben, és a szociológiában sok a tény.

Ahhoz képest hogy a város túl van egy világháborún, egy proletárdiktatúrán, egy szocializmuson, majd a poszt-szocializmuson is, és még mindig ennyi megmaradt belőle, az tulajdonképp pozitív...most pedig, hogy lassan lenne akarat a közös örökség helyreállítására, valamint a profitérdekű rombolás megakadályozására, a pénz fogyott el.

Hogyha ez után is megmarad valami, az csak a régi mesterek időtálló munkáján múlik:)

Delikvens 2010.05.12. 09:53:06

"Budapest hangos, büdös, koszos, mocskos és tele van bunkó emberekkel, ráadásul közlekedni sem lehet benne normálisan."

Ez a komment inkább ténymegállapítás, mint sem vélemény. Egyetlen pontját sem tudnám megcáfolni. Nap mint nap átéljük és arrogánsan elfordítjuk a fejünket. Sőt, ha valakivel előzékenyen bánsz az utcán, akkor zavarban körbenéz, hogy "ez most valami terelés, vagy mi". Aztán amikor rájön, hogy nincs átverés, simán elkönyvel magában illemtudó buzinak, mert a bunkósághoz már hozzászokott.
süti beállítások módosítása