A nap izéje

‎"A titán forradalmi út nem habos kakaós uzsonnázással tarkított sétakocsikázás! Hanem egy diadalmasan száguldó gyorsvonat, ahol a mozdony acélos dübörgése elnyomja esendő gyomrunk korgását!"

Utolsó kommentek

"nézd legott Komédiának, s múlattatni fog. "

2011.06.23. 19:27 Harpi

Buszbalesetek: Miért öl a magyar út?

Címkék: politika katasztrófa autópálya útépítés tragédia buszbaleset magyar utak

A hétnek még nincs vége, mégis megvonhatjuk a megdöbbentő mérleget: hétfő óta a magyar országutakon három súlyos buszbaleset történt, amelyekben összesen kilencen haltak meg, és több tucatnyian súlyosan megsérültek. A balesetek mindegyikében nem menetrendszerű, részben külföldi turistákat szállító autóbusz és – részben szintén külföldi – kamion vagy teherautó vett részt. Nézzük a hét – eddigi! – krónikáját.

  • Hegyeshalom mellett hétfőre virradó éjszaka egy szlovák rendszámú kamion előbb koccant egy lengyel nyerges vontatóval, majd a túlsó útpályára áttérve frontálisan egy cseh turistákat szállító buszba rohant. A karambol következtében ketten meghaltak, 22 ember súlyosan, 29 pedig könnyebben megsérült.
  • Öt ember a helyszínen, egy a kórházba szállítás után életét vesztette és sokan megsérültek, amikor egy román autóbusz és egy szlovén kamion ütközött kedden hajnalban az M70-es autóutón Csörnyeföld közelében.
  • Csütörtökön a 4-es út 135-ös kilométerszelvényében egy műszaki ok miatt álló pótkocsis tehergépkocsiba ütközött bele hátulról egy nem menetrend szerinti autóbusz, amely ezután az árokba hajtott. A buszon huszonöt kiránduló felnőtt utazott. A balesetben egy 55 éves lajosmizsei nő halt meg és három utas szenvedett könnyebb sérüléseket.

Vajon mi lehet az oka annak, hogy lényegében egyik napról a másikra ilyen baleseti hullám indult el a hazai utakon? Nem vagyunk szakértők, ezért csak kérdéseket, illetve feltételezéseket tudunk megfogalmazni arról, hogy milyen közös okok húzódhatnak meg e katasztrófák mögött.

  1. Vége a tanévnek, ezért hirtelen megindult a vakációs autóbuszos turizmus, ami növeli a forgalmat, következésképpen az időegységre eső balesetek számát is.
  2. A korábbi éveknél élénkebben induló szezon miatt a buszsofőrök terhelése nagyobb, amit egyesek nem bírnak.
  3. A gazdasági válság miatt kevesebb buszsofőr szolgálja ki az utaztatókat, ami miatt exponenciálisan megnőtt a terhelésük. Ez növeli a balesetveszélyt.
  4. A hirtelen, és júniusban szokatlan kánikula miatt lankad a figyelem, nő a sofőrök reakcióideje.
  5. A hirtelen kánikula a járművek hidraulikai rendszereiben is érezteti a hatását, emiatt váratlanul megváltozhat a kormány- és fékrendszer viselkedése.
  6. A magyarországi autópályákon érvényes közlekedési rendszabályváltozások miatt a korábbinál több teherszállító jármű terheli a főúthálózatot.
  7. A kiterjesztett magyarországi útdíjrendszer miatt a kamionok, illetve nagy tömegű teherszállító járművek forgalma áthelyeződik az alsóbbrendű utakra, ahol emiatt drasztikusan nő a balesetveszély.
  8. A magyarországi autópálya–autóút–főút rendszer alkalmatlan arra, hogy külföldön szocializálódott gépkocsivezetők eligazodjanak benne. (Kétsávos autóút, aztán hirtelen egy kilométeres klasszikus autópálya, majd közös pályás autópálya, és mindez fizetős – ez a 2-es autóúton minden fejlettebb országbeli vezetőben kivágja a biztosítékot.)
  9. A politikai eseményekhez kötötten, sebtiben átadott új útjaink vonalvezetése és műszaki tartalma nem alkalmas a biztonságos közlekedésre.
  10. Magyarországon találkoznak a rosszul képzett külföldi kamionsofőrök a szintén rosszul képzett külföldi buszvezetőkkel.
  11. A holdfázisok szerencsétlen hatása okozta a katasztrófákat.
  12. A balesetek halmozódása pusztán statisztikai okokra vezethető vissza. Az elmúlt tíz év adataiból kiderül, hogy ilyen jellegű kiugrások mindig voltak. Semmi teendő nincs, a sorozatnak nem lesz folytatása.

Reméljük, nálunk hozzáértőbb olvasóink egyik-másik felvetésünkre választ adnak, vagy éppen újabb kérdéseket fogalmaznak meg.

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napizeje.blog.hu/api/trackback/id/tr283009515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vakuljmagyar 2011.06.23. 23:06:12

én a 12-re voksolok, de azért szörnyű ez. És nem hiszem, hogy csak a magyar utakon van ilyen, hanem máshol is. Kihagytad az időjárási frontokat, amik befolyásolhatják a vezetési képességet. Nagyon remélem, hogy legalább nem vésznek kárba az átültethető szervek és sok ember életét meghosszabbítják. Tudom, hogy hülyén hangzik, mert álszent nevelést kaptunk, de engem úgy tanítottak, hogy minden rosszból próbáljam meg kihozni a legjobbat.

keri5353 2011.06.24. 08:56:55

13. oknak vegyük fel Gyurcsányt. Ma nincs rossz nélküle.

Takács Bálint 2011.06.24. 11:28:40

A hétfői esetnél a kamionsofőr olyan részeg volt, hogy járni már nem tudott volna.
A keddi esetnél a buszsofőr elaludta a volánnál.

Szintén a héten történt, hogy egy magyar kamionsofőrt letöltendő(!) börtönre ítéltek Angliában, mert 22 órát vezetett alvás nélkül. Nem okozott balesetet, nem sérült meg senki miatta, de veszélyt hordozott mindenkire, aki szembe jött vele.

Ez hiányzik a hazai utakról. A kamion- és buszsofőrök folyamatos és szigorú ellenőrzése és bukta esetén a szigorú büntetés. Elvégre bedrogozva részegen is lehet személyi sérüléses balesetet okozni, ha vannak az embernek olyan jó barátai, akik petícióznak az érdekében.

f.domino 2011.06.24. 14:00:14

A 3. valószínű a keddi esetnél. Állítólag a főnöke pihenés nélkül küldte vissza Romániából Spanyolországba. (legalábbis ezt írták, asszem az Indexen). Persze a Takács Bálint által említett angliai eset alapján már rég előzetesban kellene lennie, az utasok meg anyáznának, de legalább épségben.
A 7. itt nem játszik szerintem, de rejt potenciális veszélyeket. De pont hogy az útdíj kiterjesztése segítene. (ti. ha nem csak autópályán, hanem főúton is fizetni kellene a kamionoknak.)
A 8. és a 9. is lehet, az M0, M2 -ből kiindulva, bár konkrétan ezeket a szakaszokat nem ismerem.

Barci 2011.06.24. 16:38:50

@Takács Bálint: Talán nem is az ellenőrzés hiánya a gond, hanem a kimenetele. Kamionos odaadja a 100-200 eurót és minden OK...

ClearWater 2011.06.24. 21:30:51

Szerintem m eg a kiszolgáló létesítmények teljes hiánya. Vannak autópályaszakaszok ahol 70 km-en keresztül nincs normális pihenő. Tenger felé kábé félúton vagyunk mindenkinek, ehhez képest pont itt van az, hogy le akarják tudni az utat, mert egyszerűen nincs hol megállni pihenni. Nézzetek meg ausztriában egy rosenberget, erről beszélek.

fatia-negra 2011.06.25. 10:10:24

a 12 pont mind igaz, de ezeknek az oka mindnek a zorbán (de tényleg)